استعمارگران خارجی، قضاوت شان این بود که
تا وقتی عقیده به مهدویت در مردم رایج است، ما نمیتوانیم اینها را درست
در اختیار بگیریم! چه قدر خطا میکنند کسانی که به اسم روشنفکری و به اسم
تجددطلبی میآیند و عقاید اسلامی را بدون اینکه بدانند دارند چه کار
میکنند، مورد تردید و تشکیک و اینها قرار میدهند.
گزیده بیانات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در مورد حضرت مهدی (عج)
شب نیمه شعبان تالیتلو لیلةالقدر
یکی از مهمترین روزهای سال، همین روز
نیمه شعبان است که هم مصادف با ولادت ذیجود مسعود حضرت بقیةالله (ارواحنا
فداه) شده است، و هم شب و روز نیمه شعبان – با قطع نظر از ولادت این
بزرگوار در این شب و روز – از لیالی و ایام متبرک هستند.
شب نیمه شعبان، شب بسیار متبرکی است، تالیتلو لیالی قدر، و وقت توجه و
تذکر و توسل به ذیل عنایات باری تعالی و طلب و درخواست است. اعمال و
ادعیهای هم دارد که اگر موفق شدهاید و آنها را انجام دادهاید، که
انشاءالله مشمول قبول پروردگار باشد، اگر کسانی هم غفلت کردند و توجه
نداشتند، به یاد نگه دارند که همه سال، شب نیمه شعبان را مغتنم بشمارند.
عقیده مشترک همه مسلمانان
این عقیده که همه مسلمانها به آن معتقدند، مخصوص شیعه نیست، البته در خصوصیات و جزئیاتش، بعضی فِرَق، حرفهای دیگری دارند.
اما اصل این که چنین دورانی پیش خواهد آمد و یک نفر از خاندان پیامبر چنین حرکت عظیم الهی را انجام خواهد داد و «یملأ الله به الارض قسطا و عدلا کما ملئت جورا و ظلما»، بین مسلمانها متواتر است. همه، این را قبول دارند.
تلاش استعمار بر علیه مهدویت
بنده سندی را دیدم که در آن بزرگان
استعمار و فرماندهان استعماری توصیه میکنند که ما باید کاری بکنیم که این
عقیده به مهدویت، به تدریج از بین مردم زائل بشود! آن روز استعمارگرهای
فرانسوی و استعمارگرهای انگلیسی در بعضی جاهای آن مناطق بودند – فرقی
نمیکند که استعمار از کجا باشد – استعمارگرهای خارجی، قضاوتشان این بود که
تا وقتی عقیده به مهدویت در بین این مردم رایج است، ما نمیتوانیم اینها
را درست در اختیار بگیریم!
ببینید عقیده به مهدویت چه قدر مهم است! چه قدر خطا میکنند کسانی که به
اسم روشنفکری و به اسم تجددطلبی میآیند و عقاید اسلامی را بدون مطالعه،
بدون اطلاع، بدون اینکه بدانند دارند چه کار میکنند، مورد تردید و تشکیک و
اینها قرار میدهند اینها همان کاری را که دشمن میخواهد، راحت انجام
میدهند!
اعتقاد به مهدویت منشأ امید
چند خصوصیت در این عقیده مهدویت هست، که
این خصوصیات برای هر ملتی، در حکم خون در کالبد و در حکم روح در جسم است.
یکی، امید است. گاهی اوقات دستهای قلدر و قدرتمند، ملتهای ضعیف را به
جایی میرسانند که امیدشان را از دست میدهند. وقتی امید را از دست دادند
دیگر هیچ اقدام نمیکنند، میگویند چه فایدهای دارد؟
ما که دیگر کار از کارمان گذشته است، با چه کسی دربیفتیم؟ چه اقدامی
بکنیم؟ برای چه تلاش بکنیم؟ ما که دیگر نمیتوانیم! اعتقاد به مهدویت، به
وجود مقدس مهدی موعود (ارواحنا فداه)، امید را در دلها زنده میکند. هیچ
وقت انسانی که معتقد به این اصل است، ناامید نمیشود. چرا؟ چون میداند یک
پایان روشن حتمی وجود دارد، برو برگرد ندارد. سعی میکند که خودش را به آن
برساند.
جامعه پذیرای مهدی (عج)
وقتی نتوانستند این عقیده مهدویت را از
مردم بگیرند سعی میکنند آن را در ذهنهای مردم خراب کنند. خراب کردن این
عقیده چگونه است؟ به این صورت است که بگویند خب آقا میآید و همه کارها را
درست میکند! این، خراب کردن عقیده است. این تبدیل کردن موتور محرکی به یک
چوب لای چرخ است، تبدیل کردن یک داروی مقوی، به یک داروی مخدر و خوابآور
است.
خود آقا میآید انجام میدهد یعنی چه؟ امروز تکلیف شما چیست؟ شما امروز
باید چه بکنی؟ شما باید زمینه را آماده کنی، تا آن بزرگوار بتواند بیاید و
در آن زمینه آماده، اقدام بکند. از صفر که نمیشود شروع کرد! جامعهای
میتواند پذیرای مهدی موعود (ارواحنا فداه) باشد که در او آمادگی و قابلیت
باشد، والّا مثل انبیاء و اولیای طول تاریخ میشود.
(1376/9/25 - بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم، به مناسبت میلاد حضرت مهدی (عج))
قطعیت غلبه صلاح بر فساد
از نظر اسلام و بینش اسلامی، جریان عالم
به سمت حاکمیت حق و به سمت صلاح است، این بروبرگرد هم ندارد. ... همه
انبیاء و اولیاء آمدهاند تا انسان را به آن بزرگراه اصلیای سوق بدهند که
وقتی وارد آن شد. بدون هیچگونه مانعی تمام استعدادهایش میتواند بروز کند
انبیاء و اولیاء این مردم گمگشته را مرتب از این کوه و کمر و دشتها و
کویرها و جنگلها به سمت این راه اصلی سوق دادند و هدایت کردند.
هنوز بشریت به نقطه شروع آن صراط مستقیم نرسیده است آن در زمان ولی عصر
(ارواحنا فداه) محقق خواهد شد لیکن همه این تلاشها اصلا بر اساس این بینش
است که نهایت این عالم، نهایت غلبه صلاح است ممکن است زودتر بشود، ممکن است
دیرتر بشود، اما بروبرگرد ندارد، قطعاً این طوری است که در نهایت صلاح بر
فساد غلبه خواهد کرد. قوای خیر بر قوای شر غلبه میکنند. این هم یک نقطه از
نقاط جهانبینی اسلامی است که در آن هیچگونه تردیدی نیست.
(1379/9/12 - بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مسؤولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران)
عید همه انسانهای پاک و آزاده عالم
روز ولادت مهدی موعود (ارواحنا لتراب مقدمه الفدا) ، حقیقتاً روز عید همه انسانهای پاک و آزاده عالم است.
فقط کسانی در این روز ممکن است احساس شادی و خرسندی نکنند که یا جزو
پایههای ظلم، یا جزو پیروان طواغیت و ستمگران عالم باشند، والا کدام انسان
آزادهای است که از گسترش عدالت، از برافراشته شدن پرچم دادگری و رفع ظلم
در سراسر جهان خرسند نشود و آن را آرزو نکند.
منبع برکت، علم، درخشندگی و زیبایی
جوانان عزیز، بسیجیان، یکی از آن
خورشیدهای فروزان به فضل و کمک پروردگار و به اراده الهی، امروز در زمان ما
به عنوان بقیةالله فی ارضه، به عنوان حجّةالله علی عباده، به عنوان صاحب
زمان و ولی امر مطلق الهی در روی زمین وجود دارد. برکات وجود او، انوار
ساطعه از وجود او، امروز هم به بشر می رسد. امروز هم انسانیت با همه
ضعفها، گمراهیها و گرفتاریهایش از انوار تابناک این خورشید معنوی و الهی
که بازمانده اهل بیت است استفاده میکند.
امروز وجود مقدس حضرت حجت (ارواحنا فداه) در میان انسانهای روی زمین،
منبع برکت، منبع علم، منبع درخشندگی، زیبایی و همه خیرات است. چشمهای
ناقابل و تیره ما آن چهره ملکوتی را از نزدیک نمیبیند، اما او مثل
خورشیدی، درخشان است، با دلها مرتبط و با روحها و باطنها متصل است و
برای انسانی که دارای معرفت باشد، موهبتی از این برتر نیست که احساس کند
ولی خدا، امام بر حق، عبد صالح، بنده برگزیده در میان همه بندگان عالم و
مخاطب به خطاب خلافت الهی در زمین با او، در کنار اوست، او را می بیند و با
او مرتبط است. آروزی همه بشر، وجود چنین عنصر والایی است. عقدههای
فروخورده انسانها در طول تاریخ، چشم به انتهای این افق دوخته است تا انسان
والا و برگزیده از برگزیدگان خدا بیاید، تار و پود ظلم و ستم را که
انسانهای شریر در همه تاریخ تنیدهاند از هم بدرد.
زمینهای آمادهتر از همیشه
امروز، هم بشریت بیش از بسیاری از
دورانهای تاریخ، دچار ظلم و جور است، هم پیشرفتی که امروز بشریت کرده است،
معرفت پیشرفتهتر است. ما به زمان ظهور امام زمان (ارواحنا فداه) این محبوب
قلبی انسانها نزدیک شدهایم زیرا معرفتها پیشرفت کرده است. امروز ذهنیت
بشر، آماده آن است که بفهمد.
بداند و یقین کند که انسان والایی خواهد آمد و بشریت را از زیر بارهای
ظلم و ستم نجات خواهد داد، همان چیزی که همه پیغمبران برای آن تلاش
کردهاند همان چیزی که پیغمبر اسلام در آیه قرآن، وعده آن را به مردم داده
است «و یضع عنهم اصرهم والاغلال التی کانت علیهم»
دست قدرت الهی به وسیله یک انسان عرشی یک انسان خدایی، یک انسان متصل به
عالمهای غیبی، معنوی و عوالمی که برای انسانهای کوتهنگری مثل ما قابل
درک و تشخیص نیست میتواند این آرزو را برای بشریت برآورده کند، لذا دلها،
شوقها و عشقها به سمت آن نقطه، متوجه و روز به روز متوجهتر است. ملت
ایران، امروز این امتیاز بزرگ را دارد که فضای کشور، فضای امام زمان است.
نه فقط شیعه در همه عالم، بلکه همه مسلمانها در انتظار مهدی موعودند.
امتیاز شیعه این است که این موعود الهی و قطعی همه طوایف مسلمین بلکه همه
ادیان الهی را با اسم و رسم و خصوصیات و تاریخ ولادت میشناسند.
جلوههای حضور مهدی (عج)
خیلی از بزرگان ما در همین دوران غیبت،
آن عزیز و محبوب دلهای عاشقان و مشتاقان را از نزدیک، زیارت کردهاند.
بسیاری از نزدیک با او بیعت کردهاند. بسیاری از او سخن دلگرم کننده،
شنیدهاند.
بسیاری از او نوازش دیدهاند و بسیار دیگری بدون این که او را بشناسند
از او لطف و نوازش و محبت دیده و او را نشناختهاند. در همین جبهه جنگ
تحمیلی، جوانهایی که در لحظههای حسّاس، احساس نورانیت و معنویت کردند
لطفی از غیب به سوی دلهای خودشان حس و لمس کردند و نشناختند و نفهمیدند
بسیارند. امروز هم همانجور است.
پیوند ناگسستنی
بسیج به معنی حضور و آمادگی در همان نقطهای است که اسلام و قرآن و امام
زمان (ارواحنا فداه) و این انقلاب مقدس به آن نیازمند است لذا پیوند میان
بسیجیان عزیز و حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) مهدی موعود عزیز – یک پیوند
ناگسستنی و همیشگی است.
(1378/9/03 - بیانات مقام معظم رهبری در جشن بزرگ منتظران ظهور همزمان با هفتۀ بسیج و روز ولادت حضرت مهدی (عج))
مراقبت از کشور و ملت ایران
و امام زمان (ارواحنا فداه) – که این کشور و این ملت در ید قدرت و قبضه اوست – مراقب این کشور و این ملت است.
(1379/12/11 - بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اقشار مختلف مردم)
دنیای دوران امام زمان (عج)
دنیای سرشار از عدالت و پاکی و راستی و معرفت و محبت دنیای دوران امام
زمان است که زندگی بشر هم از آن جا به بعد است. زندگی حقیقی انسان دراین
عالم، مربوط به دوران بعد از ظهور امام زمان است که خدا میداند بشر در آن
جا به چه عظمتهایی نایل خواهد شد.
(1379/1/26 - بیانات مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه تهران)
درسهای عمیق میلاد
این میلاد و این یاد بزرگ باید به ما درس
بدهد. احساسات بسیار خوب است. عواطف، پشتوانه بسیاری از اعمال نیکوی
انسانهاست. ایمان و عقیده قلبی به وجود این منجی عظیم عالم، شفابخش بسیاری
از بیماریها و دردهای معنوی و روحی و اجتماعی است ولی فراتر از همه اینها
ما باید از این یاد از این خاطره، از این حادثه عظیم، درس بگیریم. هر سال
این جشنها برپا میشود و دلها را معطر میکند اگر درسهای عمیقی که در
تجدید این خاطره وجود دارد برای رفتار ما و عمل ما بتواند یک آموزنده و
معلم به حساب بیاید یقیناً پیشرفت جامعه ما به سمت کمال روانتر و سریعتر
خواهد شد.
یک درس از این درسها این است که همه بدانند، همه اذعان و باور کنند که
حرکت عالم به سمت صلاح است، به سمت آفاق روشن است. مستکبران عالم هر چه
میخواهند بگویند، تظاهربه قدرتنمایی بکنند، اما لشکر حق و حقیقت و
کاروانی که بشریت را به سمت سرمنزل عدل و داد پیش میبرد روزبه روز در حال
افزایش یافتن است. گذشت سالها نمیتواند این امید را در دلها از بین ببرد
یا کمفروغ کند که در آینده که امیدواریم آن آینده چندان دور نباشد – همه
آحاد بشر طعم عدالت را به معنای واقعی کلمه خواهند چشید. حقانیت آن دولت
الهی و حکومت ربوبی در زمین در این است که همه آحاد بشر سهم خود را از
معرفت حقیقت و عمل به حقیقت خواهند گرفت قدرتمندان و مستکبران و زورگویان و
زراندوزان و زورمداران عالم هر چه تلاش کردهاند و بکنند، نخواهند توانست
این حرکت را، این رفتار طبیعی بشر را به سمت صلاح متوقف کنند. البته در کار
خدا در زمین طفره نیست. کارها بر طبق روال طبیعی انجام میگیرد، اما طبیعت
و فطرت عالم این است، طبیعت عالم این است که به سمت کمال برود و میرود.
شعارهای امام زمان (عج)
شعارهایی که امام زمان (علیه الصّلاة
والسّلام و عجّل الله تعالی فرجه) بر سر دست خواهد گرفت و عمل خواهد کرد
امروز شعارهای مردم ماست، شعارهای یک کشور و یک دولت است، این خودش یک گام
بسیار بلندی به سوی اهداف امام زمان است.
یک روزی شعار توحید، شعار معنویت، شعار دینداری در دنیا منسوخ شده بود،
سعی کرده بودند به طور کلی آن را به دست فراموشی بسپارند، اما امروز در این
منطقه عالم، این شعارها، شعارهای رسمی حکومت است، شعارهای رسمی اداره کشور
و آحاد ملت است، علاوه بر این شعارها آرزوی ملتهای مسلمان در بسیاری از
کشورهای دنیاست و این شعارها یک روز تحقّق پیدا خواهد کرد.
روز ظهور
این زمینهها وقتی آماده شد، آن وقتی که
معلوم شد در مقابل قدرت مادی متسکبران عالم، زمینه این وجود دارد که آحاد
بشر بتوانند بر روی حرف حق خود بایستند، آن روز، روز ظهور امام زمان است.
آن روز، روزی است که منجی عالم بشریت به فضل پروردگار ظهور کند و پیام
او همه دلهای مستعد را که در همه جای جهان هستند، به خود جذب کند و آن وقت
دیگر قدرتهای ستمگر، قدرتهای زورگو، قدرتهای متکی به زر و زور نتوانند
حقیقت را – آن چنانی که قبل از آن همیشه کردهاند – با فشار زر و زور خود
به عقب بنشانند یا مکتوم نگهدارند.
نزدیکسازی آینده
شما مردم عزیز – بخصوص شما جوانها – هر
چه که در صلاح خود، در معرفت و اخلاق و رفتار و کسب صلاحیتها در وجود
خودتان بیشتر تلاش کنید این آینده را نزدیکتر خواهید کرد، اینها دست خود
ماست.
اگر ما خودمان را به صلاح نزدیک کنیم، آن روز نزدیک خواهد شد همچنان که
شهدای ما با فدا کردن جان خودشان آن روز را نزدیک کردند، آن نسلی که برای
انقلاب آن فداکاریها را کردند، با فداکاریهای خودشان آن آینده را
نزدیکتر کردند هر چه ما کار خیر و اصلاح درونی خود و تلاش برای اصلاح
جامعه انجام بدهیم آن عاقبت را دائماً نزدیکتر میکنیم.
(1379/8/22 - بیانات مقام معظم رهبری در سالروز میلاد خجستۀ امام زمان (عج))
تفاوت شیعیان با دیگر مسلمانان
همه مسلمانان، حقیقت مهدی موعود را از
طریق روایات خدشهناپذیری که از نبی اکرم (ص) و اولیای دین رسیده است، قبول
دارند، اما این حقیقت در هیچ جای جهان اسلام، مثل محیط زندگی ملت عزیز ما و
شیعیان، این برجستگی و این چهره درخشان و این روح پرتپش و پرامید را
ندارد، این به خاطر آن است که ما به برکت روایات متواتره خودمان، شخص مهدی
موعود را با خصوصیاتش میشناسیم.
مردم ما ولیالله اعظم و جانشین خدا در زمین و بقیه اهل بیت پیامبر را
با نام و خصوصیات میشناسند، از لحاظ عاطفی و فکری با او ارتباط برقرار
میکنند، به او میگویند، به او شکوه میبرند، از او می خواهند و آن دوران
آرمانی – دوران حاکمیت ارزشهای والای الهی بر زندگی بشر را انتظار میبرند،
این انتظار دارای ارزش زیادی است. این انتظار به معنای آن است که وجود ظلم
و ستم در عالم، چشمه امید را از دلهای منتظران نمیزداید و خاموش
نمیکند. اگر این نقطه امید در زندگی جمعیتی نباشد، چارهای ندارد جز این
که به آینده بشریت بدبین باشد.
خصوصیات دوران مهدی (عج)
شما جوانان عزیز که در آغاز زندگی و تلاش
خود هستید، باید سعی کنید تا زمینه را برای آنچنان دورانی آماده کنید،
دورانی که در آن، ظلم و ستم به هیچ شکلی وجود ندارد، دورانی که در آن،
اندیشه و عقول بشر، از همیشه فعالتر و خلاقتر و آفرینندهتر است، دورانی
که ملتها با یکدیگر نمیجنگند، دستهای جنگافروز عالم همانهایی که
جنگهای منطقهای و جهانی را در گذشته به راه انداختند و میاندازند دیگر
نمیتوانند جنگی به راه بیندازند.
در مقیاس عالم، صلح و امنیت کامل هست، باید برای آن دوران تلاش کرد. قبل
از دوران مهدی موعود، آسایش و راحتطلبی و عافیت نیست. در روایات، «والله
لتمحصن» و «والله لتغربلن» است، به شدت امتحان میشوید، فشار داده میشوید.
امتحان در کجا و چه زمانی است؟ آن وقتی که میدان مجاهدتی هست. قبل از ظهور
مهدی موعود، در میدانهای مجاهدت، انسانهای پاک امتحان میشوند. در
کورههای آزمایش وارد میشوند و سربلند بیرون میآیند و جهان به دوران
آرمانی و هدفی مهدی موعود (ارواحنا فداه) روزبه روز نزدیکتر میشود، این،
آن امید بزرگ است، لذا روز نیمه شعبان، روز عید بزرگ است.
عید امید و نقطه مقابل فضایی که دشمن میخواهد
این عید مایه امید و درست نقطه مقابل آن
فضای یأسآلودی است که استکبار میخواهد در مقابل چشم مستضعفان عالم به
وجود بیاورد. اگر امروز شما سیاستگذاران و طراحان برنامههای استکباری را
مشاهده کنید، خواهید دید که از مهمترین کارها و هدفهای آنها یکی این است
که در مقابل چشم مردم، فضای یأسآلودی نسبت به اصلاحاتی که باید انجام
بگیرد، ایجاد کنند. ملتها باید از صلاح مأیوس بشوند، تا حربه استکبار
کارگر بیفتد؛ والا اگر ملتها امیدوار باشند و امیدوار بمانند، حربه
استکبار چندان کارگر نیست.
سعی میکنند فضای تیرهای را در مقابل چشمها ترسیم کنند؛ فضای تیره به
این معنا که به ملتها تفهیم کنند که نیروی ذاتی شما، فرهنگ شما، اعتقادات
شما، شخصیت و هویت ملی شما، نمیتواند برای شما کاری انجام بدهد؛ باید
قدرتهای بزرگ به شما کمک کنند تا بتوانید حرکت کنید. درست صد و هشتاد درجه
مقابل این فکر، فکر انتظاری است که بر محیط ما و بر محیطهای اطرافیان
مذهب اهل بیت (علیهم السلام) حاکم است. انتظار، یعنی دل سرشار از امید بودن
نسبت به پایان راه زندگی بشر. ممکن است کسانی آن دوران را نبینند و
نتوانند درک کنند – فاصله هست – اما بلاشک آن دوران وجود دارد؛ لذا تبریک
این عید – که عید امید و عید انتظار فرج و گشایش است – درست نقطه مقابل آن
چیزی است که دشمن میخواهد به وجود بیاورد.
زمینهسازهای ظهور
ما آن وقتی میتوانیم حقیقتاً منتظر به
حساب بیاییم که زمینه را آماده کنیم. برای ظهور مهدی موعود (ارواحنا فداه)
زمینه باید آماده بشود، و آن عبارت از عمل کردن به احکام اسلامی و حاکمیت
قرآن و اسلام است.
همانطور که عرض کردم، فرمودهاند: (والله لتمحصن) و (والله لتغربلن)
این تمحیص و این امتحان بزرگ که مریدان و شیعیان ولی عصر (ارواحنا فداه)
با آن مواجه هستند همان امتحان تلاش برای حاکمیت اسلام است. برای حاکمیت
اسلام باید کوشش کنید، ملت بزرگ ما این یک قدم را برداشتند.
(1370/11/30 - سخنرانی در اجتماع بزرگ مردم قم، در سالروز میلاد حضرت مهدی (عج))
عید بزرگ
جشن میلاد حضرت حجت (عجّل الله فرجه و
ارواحنا فداه) برای عموم شیعیان، بلکه همه عدالتخواهان عالم، یک عید بزرگ
است؛ لذا مردم ما در این جشن با همه وجود و با دل و جان، محبت و ارادت خود
را به آستان حضرت بقیةالله (ارواحنا فداه) ابراز میکنند.
آنچه برای ما – به عنوان دوستداران و معتقدان به امامت و ولایت حضرت
مهدی (سلام الله علیه) – مهم است، این است که علاوه بر اظهار ارادت و شادی،
از این خاطره تاریخی، یا از این اعتقاد شیعی درس بگیریم.
امتیاز شیعه در مبحث مهدویت
البته اعتقاد به ظهور مهدی در دورانی از
تاریخ، مخصوص شیعه نیست؛ همه مسلمانان، اعم از شیعه و سنی به این معنا
معتقدند؛ بلکه غیرمسلمانان هم به یک صورت معتقدند؛ منتها امتیاز شیعه در
این است که این شخصیت نجات بخش بشریت را با نام و نشان و خصوصیات میشناسد و
معتقد است او همواره برای دریافت دستور الهی، حاضر و آماده است.
هر وقت پروردگار عالم به او دستور دهد، او آماده شروع آن کار عظیمی است
که بناست بشریت و تاریخ را متحول کند. آنچه ما به عنوان یک درس و تعلیم
معرفتی و عملی از این قضیه باید بگیریم، مهم است.
عدالت، برجستهترین شعار مهدویت
برجستهترین شعار مهدویت عبارت است از
عدالت. مثلاً در دعای ندبه وقتی شروع به بیان و شمارش صفات آن بزرگوار می
کنیم، بعد از نسبت او به پدران بزرگوار و خاندان مطهرش، اولین جمله ای که
ذکر می کنیم، این است: «این المعدّ لقطع دابر الظلّمه، این المنتظر لاقامه الامت والعوج، این المرتجی لازاله الجور والعدوان»
؛ یعنی دل بشریت می تپد تا آن نجاتبخش بیاید و ستم را ریشه کن کند؛ بنای
ظلم را - که در تاریخ بشر، از زمانهای گذشته همواره وجود داشته و امروزهم
با شدت وجود دارد - ویران کند و ستمگران را سر جای خود بنشاند؛ این اولین
درخواست منتظران مهدی موعود ازظهور آن بزرگوار است.
یا در زیارت آل یاسین وقتی خصوصیات آن بزرگوار را ذکر می کنید، یکی از
برجسته ترین آنها این است که «الّذی یملأ الارض عدلا و قسطا کما ملأت ظلما و
جورا». انتظار، این است که او همۀ عالم - نه یک نقطه - را سرشار از عدالت
کند و قسط را در همه جا مستقر نماید. در روایاتی هم که دربارۀ آن بزرگوار
هست، همین معنا وجود دارد. بنابراین انتظار منتظران مهدی موعود، در درجۀ
اول، انتظار استقرار عدالت است.
اولین درس
اولین درس عملی از این موضوع این است که
نابود کردن بنای ظلم در سطح جهان، نه فقط ممکن است، بلکه حتمی است. این
مطلب بسیار مهمی است که نسلهای بشری امروز معتقد نباشند که در مقابل ظلم
جهانی، نمی شود کاری کرد. امروز وقتی ما با نخبگان سیاسی دنیا از ظلمهای
مراکز قدرت بین المللی و سیستم جهانی ِ ظلم - که امروز به سرکردگی استکبار
در همۀ دنیا وجود دارد – صحبت می کنیم، می بینیم آنها می گویند بله، چیزی
که شما می گویید، درست است؛ واقعاً دارند ظلم می کنند؛ اما کاری نمی شود
کرد!
یعنی مجموعۀ بزرگی از نخبگان که سررشتۀ کار در دنیا در دست آنهاست، اسیر
یأس و ناامیدی اند و این یأس و ناامیدی را به ملتهای خود سرریز می کنند و
آنها را از این که بتوان نقشۀ ظالمانه و شیطانی امروز دنیا را عوض کرد،
مأیوس می کنند. بدیهی است که انسانهای مأیوس نمی توانند هیچ حرکتی در راه
اصلاح انجام بدهند. آن چیزی که انسانها را وادار به کار و حرکت می کند، نور
و نیروی امید است. اعتقاد به مهدی موعود، دلها را سرشار از نور امید می
کند. برای ما که معتقد به آیندۀ حتمی ظهور مهدی موعود (علیه السلام) هستیم،
این یأسی که گریبانگیر بسیاری از نخبگان دنیاست ، بی معناست. ما می گوییم
نخیر، می شود نقشۀ سیاسی دنیا را عوض کرد؛ می شود با ظلم و مراکز قدرت
ظالمانه درگیر شد و در آینده نه فقط این معنا امکان پذیر است، بلکه حتمی
است. وقتی ملتی معتقد است نقشۀ ظالمانه و شیطانیِ امروز در کل عالم قابل
تغییر است، آن ملت شجاعت پیدا می کند دست تقدیر، تسلط بر ستمگران را برای
همیشه به طور مسلّم ننوشته است.
برای نمایش عکس در اندازه واقعی روی آن کلیک کنید.
راه استقرار عدالت مهدوی
درس دیگری که اعتقاد به مهدویت و جشن های
نیمه شعبان باید به ما بدهد، این است: عدالتی که ما در انتظار آن هستیم –
عدالت حضرت مهدی (علی علیه السّلام) که مربوط به سطح جهان است – با موعظه و
نصیحت به دست نمی آید؛ یعنی مهدی موعود ملتها نمی آید ستمگران عالم را
نصیحت کند که ظلم و زیاده طلبی و سلطه گری و استثمار نکند. با زبان نصیحت،
عدالت در هیچ نقطۀ عالم مستقر نمی شود.
استقرار عدالت، چه در سطح جهان – آن طور که آن وارث انبیاء انجام خواهد
داد – و چه در همۀ بخشهای دنیا، احتیاج به این دارد که مردمان عادل و
انسانهای صالح و عدالت طلب، قدرت را در دست داشته باشند و با زبان قدرت با
زورگویان حرف بزنند. با کسانی که سرمست قدرت ظالمانه هستند، نمی شود با
زبان نصیحت حرف زد؛ با آنها باید با زبان اقتدار صحبت کرد. آغاز دعوت
پیغمبران الهی با زبان نصیحت است؛ اما بعد از آن که توانستند طرفداران خود
را گرد بیاورند و تجهیز کنند، آنگاه با دشمنان توحید و دشمنان بشریت، با
زبان قدرت حرف می زدند.
ویرانی کاخهای ستم
امام زمان (ارواحنافداه) با اقتدار و قدرت و تکیه بر توانایی ای که
ایمان والای خود او و ایمان پیروان و دوستانش، او را مجهز به آن قدرت کرده
است، می رود گریبان ستمگران عالم را می گیرد و کاخهای ستم را ویران می
کند.
معنای انتظار
درس دیگر اعتقاد به مهدویت و جشنهای نیمۀ
شعبان برای من و شما این است که هرچند اعتقاد به حضرت مهدی (ارواحنافداه)
یک آرمان والاست و در آن هیچ شکی نیست؛اما نباید مسئله را فقط به جنبۀ
آرمانی آن ختم کرد- یعنی به عنوان یک آرزو در دل، یا حداکثر در زبان، یا به
صورت جشن – نه، این آرمانی است که باید به دنبال آن عمل بیاید. انتظاری که
از آن سخن گفته اند، فقط نشستن و اشک ریختن نیست؛ انتظار به معنای این است
که ما باید خود را برای سربازی امام زمان آماده کنیم.
سربازی امام زمان، کار آسانی نیست. سربازیِ منجی بزرگی که می خواهد با
تمام مراکز قدرت و فساد بین المللی مبارزه کند، احتیاج به خودسازی و آگاهی و
روشن بینی دارد. عده ای این اعتقاد را وسیله ای برای تخدیر خود یا دیگران
قرار می دهند؛ این غلط است. ما نباید فکر کنیم که چون امام زمان خواهد آمد و
دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد، امروز وظیفه ای نداریم؛ نه، به عکس،
ما امروز وظیفه داریم در آن جهت حرکت کنیم تا برای ظهور آن بزرگوار آماده
شویم. شنیده اید، در گذشته کسانی که منتظر بودند، سلاح خود را همیشه همراه
داشتند؛ این یک عمل نمادین است و معنایش این است که انسان از لحاظ علمی و
فکری و عملی باید خود را بسازد و در میدانهای فعالیت و مبارزه، آماده به
کار باشد.
پاسخ به جریانهای انحرافی پیرامون مهدویت