منادی وحدت

دنیای سرشار از عدالت و پاکی و راستی و معرفت و محبت دنیای دوران امام زمان است . مقام معظم رهبری

منادی وحدت

دنیای سرشار از عدالت و پاکی و راستی و معرفت و محبت دنیای دوران امام زمان است . مقام معظم رهبری

14 اشتراک نظر شیعیان و اهل تسنن پیرامون مهدویت

شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) – کارشناس مهدوی درباره اشتراکات شیعه و اهل سنت درباره مهدویت گفت: آنان نیز به بیعت میان رکن و مقام با امام زمان(عج) اعتقاد دارند و همچنین معتقدند ایشان عدالت و قسط را در سراسر عالم پراکنده می کند و همنام و کنیه پیامبر(ص) است.
به گزارش شفقنا به نقل از شبستان حجت الاسلام و المسلمین رضا ایمانی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار ما به مناسبت هفته وحدت به مباحث اعتقادی اهل تسنن پیرامون امام زمان (عج) پرداخت و اظهارداشت: یک گروه بسیار اندکی در میان اهل سنت وجود دارد که با نام «منکران یا مخالفان مهدویت» شناخته می شوند و چهره های شاخص آنها؛ ابن خلدون و احمد امین هستند و این ها، مسئله مهدویت را بطور کامل انکار می کنند و احادیث را رد می کنند.

اکثریت اهل تسنن موافق مهدویت هستند
وی با اشاره اینکه در مقابل این گروه اندک، اکثریت اهل تسنن موافقان مهدویت هستند، تصریح کرد: این طیف از اهل تسنن نیز به دو دسته تقسیم می شوند، یک گروه در ضمن اشتراکاتی در این مبحث با شیعیان، اختلاف نظرهایی نیز دارند.

14 اشتراک نظر شیعیان و اهل تسنن پیرامون مهدویت
ایمانی با اشاره به اینکه 14 مورد اشتراکی میان شیعیان و اهل تسنن در باب مهدویت وجود دارد، افزود: اولین مورد، اشتراک، اعتقاد به مهدویت است بطور مثال شیخ محمد صفایینی از علمای اهل سنت در کتاب «لوامع الانوار» جلد دو صفحه 84، آورده است که « الایمان بخروجه المهدی واجب؛ یعنی ایمان به خروج امام زمان(عج) واجب است» پس این افراد، اعتقاد به خروج حضرت(عج) را واجب می دانند.
این کارشناس ارشد مهدویت ادامه داد: مرکز فرهنگی وهابیت که در میان اهل تسنن، با شیعیان به مبارزه می پردازد و تکفیر می کند، در سال 1976، در مورد مهدویت در قالب مرکز رابطه العالم الاسلامی آورده است که « فإنّ الاعتقاد بظهور المهدی یعتبر واجباً على کل مسلم یعنی اعتقاد به خروج حضرت مهدی(عج) واجب است بر هر مسلمانی» یعنی وهابیت هم مانند دیگر فرق اهل تسنن اعتقاد به مهدویت را واجب می دانند.

اعتقاد اهل تسنن به غیر قابل انکار بودن احادیث مهدوی
وی با اشاره به اینکه اهل تسنن به تواتر اخبار و روایات مهدویت اعتقاد دارند، افزود: آنان معتقدند روایات مهدویت همچون واقعه غدیرخم و حدیث ثقلین متواتر است یعنی سندش توسط افرا بسیاری نقل شده است و امکان رد و انکار وجود ندارد.
ایمانی با اشاره به اینکه اهل تسنن نیز معتقدند که دعوت امام زمان(عج) جهانی خواهد بود، تصریح کرد: آنان هم به نزول حضرت عیسی(ع) و اقتدایش به حضرت مهدی(عج) ایمان دارند و همچنین به «خسف بیداع» به عنوان یکی از نشانه های ظهور اعتقاد دارند.

«خسف بیداع» یکی از نشانه های حتمی ظهور
این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: «خسف بیداع» یکی از نشانه های ظهور است، بدین صورت که سفیانی زمانی که بنای مقابله با امام زمان(عج) را می کند، در سرزمینی به نام «بیداع» بین مکه و مدینه، سپاهش در زمین فرو می رود که اهل تسنن نیز به وقوع این حادثه ایمان دارند.

لقب منجی آخرالزمان، مهدی است
وی ششمین وجه اشتراک شیعیان و اهل تسنن در باب مهدویت را اعتقاد به لقب «مهدی» توصیف کرد و گفت: آنان نیز معتقدند لقب منجی آخرالزمان، مهدی است و همچنین به امداد الهی خداوند به ایشان هم معتقد هستند که موجب نصرت حضرت(عج) و یاران ایشان می شود.
ایمانی با بیان اینکه اهل تسنن نیز به طلوع خورشید از مغرب به عنوان یکی از نشانه های ظهور ایمان دارند، ابراز کرد: این واقعه البته مشخص نیست که نماد است یا بصورت واقع اتفاق خواهد افتاد و در روایات مطرح شده است و کتابی نیز تحت عنوان «خورشید مغرب» پیرامون آن تالیف شده است.

اعتقاد اهل تسنن به اینکه مهدی موعود(عج) از نسل حضرت زهرا(س) است
مدیر موسسه فرهنگی و هنری «عطر انتظار» خراسان شمالیبا بیان اینکه اهل تسنن نیز معتقدند که مهدی موعود(عج) از نسل حضرت زهرا(س) است، افزود: آنان هم اعتقاد دارند که حضرت مهدی(عج) از فرزندان پیامبر(ص)، امیرالمومنین امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) است و نسبت به مشخصات ظاهری نیز هم عقیده با شیعیان هستند.
وی با اشاره به اینکه با اشاره به اینکه اهل تسنن نیز به فراوانی نعمت در عصر امام زمان(عج) اعتقاد دارند، افزود: آنان نیز به بیعت میان رکن و مقام با امام زمان(عج) اعتقاد دارند و همچنین معتقدند ایشان عدالت و قسط را در سراسر عالم پراکنده می کند و در نهایت معقتدند که امام عصر(عج) هم نام و هم کنیه با پیامبر(ص) است یعنی نام ایشان «محمد» و کنیه اش «ابوالقاسم» است.

اختلاف نظرهای اهل تسنن با شیعیان پیرامون مباحث مهدوی
ایمانی با اشاره به اینکه این گروه که دارای نقاط اشتراکی 14گانه در باب مهدویت با شیعیان هستند، نقاط اختلافی نیز با شیعیان دارند، تاکید کرد: اهل تسنن پیرامون پدر و مادر امام زمان(عج) با شیعیان اختلاف نظرهایی دارند، شیعیان معتقدند که پدر حضرت(عج)، امام حسن عسکری (ع) است و مادرش نرجس خاتون و اهل تسنن این موضوع را قبول ندارند.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه اهل تسنن به متولد شدن حضرت حجت(عج) اعتقاد ندارند، تصریح کرد: آنها معتقدند مهدی(عج) با این ویژگی ها، در آخرالزمان خواهد آمد ،یعنی وجود فعلی حضرت(عج) و غیبت را هم قبول ندارند و در نهایت تاکید می کنند که ایشان از نسل امام حسن مجتبی(ع) است که مخالف نظر شیعیان، مبنی بر اینکه ایشان از نسل امام حسین(ع) است، می شود.
وی اضافه کرد: موافقان مهدویت در میان اهل تسنن دو گروه هستند که یک گروه اکثریت اختلاف نظرهایی با شیعیان دارند اما گروه اقلیتی از آن ها نیز با اینکه اهل تسنن هستند و خلفا را قبول دارند، در مسئله مهدویت دقیقا دیدگاه شیعیان را قبول دارند و معتقدند ایشان فرزند امام حسن عسکری(ع) و نرجس خاتون هستند و در نیمه شعبان سال 255 هجری قمری به دنیا آمده است و هم اکنون در دوران غیبت حضور دارند.

مهدویت موضوعی وحدت آفرین میان شیعیان و اهل تسنن
ایمانی با بیان اینکه موضوع مهدویت امری وحدت آفرین میان اهل تسنن و شیعیان است، گفت: می توان با تاکید و تبلیغ روی مباحث مشترک، وحدت میان مسلمانان را تقویت کرد، فرضا با تاکید بر وجوه اعتقادی و حتی دیدگاه وهابیت، می توان این مهم را به وجود آورد.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: ابن تیمیه که ریشه عقاید وهابیت به وی برمی گردد و بسیاری از اخبار و روایات شیعیان، پیرامون ائمه(ع) را تضعیف می کند، در بحث مهدویت، روایات را می پذیرد.
وی در پایان گفت: باید برای کار پیرامون مباحث مهدوی، برروی موارد اشتراکی میان اهل سنت و شیعیان سرمایه گذاری کرد تا موجب ایجاد وحدت شود.

انتهای پیام

سهم اموات از سفره «انتظار»

سهم اموات از سفره «انتظار»

بنابر آموزه های دینی این فقط زندگان نیستند که به دعا نیاز دارند بلکه اموات چه بسا به دلیل آنکه اصطلاحاً دست شان از دنیا کوتاه است و خود توان تاثیر بر احوال خویش در بزرخ را ندارند، به دعا نیازمندتر باشند.
زمان تقریبی مطالعه : 3 دقیقه
اموات
از دعاهای منسوب به امام عصر(عج)، دعای معروف «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ...» است که به زیبایی هر چه تمام و در فرازهایی کوتاه، وظایف منتظران از اقشار و صنوف مختلف را بیان کرده و راه و رسم زندگی به سبک انتظار را نشان می دهد.

از این رو، در سلسله مطالبی شرح فرازهای نورانی و ژرف این دعا مرور می شود:

امام مهدی(عج) در ادامه این دعای شریف بیان می کنند: «وَ عَلَى مَوْتَاهُمْ بِالرَّأْفَةِ وَ الرَّحْمَة؛ بر مردگانشان مهربانی و رحمت تفضل کن».

این فراز از دعای امام عصر(عج) اوج رافت و محبت ایشان در حق مردم حتی اموات را نشان می دهد چراکه آن حضرت(عج) از خدا برای مردگان طلب مهربانی و رحمت می کنند.

باید توجه داشت بنابر آموزه های دینی این فقط زندگان نیستند که به دعا نیاز دارند بلکه اموات چه بسا به دلیل آنکه اصطلاحاً دست شان از دنیا کوتاه است و خود توان تاثیر بر احوال خویش در بزرخ را ندارند، به دعا نیازمندتر باشند. لذا انجام اعمال واجب و مستحبی به نیابت از آنها و هدیه کردن ثواب این اعمال به روح آنها که از دنیا رفته اند نه فقط برای فرد متوفی بلکه برای شخصی که این اعمال را انجام می دهد، منشا خیرات و برکات بسیار است.

مرور بر آموزه های دینی روایی نشان می دهد بهترین دعا در حق اموات، طلب آمرزش و مغفرت برای آنها است چنان که در آیه قرآن این دعا آمده: «ربّنا اغفر لی و لوالدیّ و للمؤمنین یوم یقوم الحساب؛ (1) پروردگارا ! روزى که حساب برپا مى‏شود، بر من و پدر و مادرم و بر مؤمنان ببخشاى».

یکی از صحابه از حضرت رسول(ص) نقل کرده که ایشان فرمودند: «برای مردگان خود هدیه بفرستید»، عرض کردم: هدیه مردگان چیست؟ فرمود: «صدقه و دعا. ارواح مؤمنان هر جمعه به آسمان دنیا مقابل خانه‌های خود می‌آیند و فریاد می‌کنند... ای خانواده من، پدر ، فرزندان و خویشان من، بر ما مهربانی کنید. آن چه در دست ما بود، عذاب و حساب آن ها بر ما است . نفعش برای غیر ما. ای خویشان ما، به درهمی یا قرص نانی یا جامه‌ای ما را کمک کنید تا خداوند شما را از جامه‌های بهشت بپوشاند».(2)

این روایت و نیازی که اموال به خیرات و دعای زندگان دارند نشان از اهمیت دعای امام عصر(عج) در حق مردگان و رافت ایشان در حق اموات دارد چراکه بنابر روایات امام از پدر و مادر بر انسان ها مهربانتر و دعایش قطعاً مستجاب است و لذا دعایی که در حق مردگان از مومنان و شیعیان و غیر از دشمنان اهل بیت علیهم السلام می کند، مورد اجابت قرار می گیرد.
این رفتار حضرت حجت(عج) برای منتظران ایشان هم درس آموز است تا اموات را یاد کنند و حواس شان به نیاز و اضطرار آنها در عالم برزخ باشد؛ چنان که در روایات و منابع معتبر اعمالی برای اموات سفارش شده، مثل دعای بیست و چهارم از صحیفه سجادیه.

همچنین، برای میت هر سوره‌ای از قرآن خوانده شود ثواب دارد و نسبت به خواندن سوره‌ی حمد و توحید و تبارک، یس و قدر سفارش شده است. (۳)

مرحوم حاج شیخ عباس قمى در مفاتیح‏الجنان، صفحه ۳۱۷ حدیث صحیحى را از امام صادق(ع) نقل فرموده که می فرمایند: «میت شاد و مسرور مى‏ شود و گشایش پیدا مى‏ کند به دعا و استغفارى که براى او مى‏ کنند چنانچه زنده شاد مى ‏شود به هدیه که براى او مى‏ برند و فرمود که ثواب نماز، روزه، حج، صدقه و سایر اعمال خیر و دعا در قبر میت بر او وارد مى‏ شود و ثواب آن براى مرده و کسى که آنها را انجام داده نوشته مى‏ شود».

پی نوشت:
1-ابراهیم (14)آیه 41؛
2-محدث قمی، مفاتیح الجنان ، بخش زیارت قبور مؤمنین؛
3- مفاتیح الجنان، صص939 -942.

منبع: خبرگزاری شبستان