منادی وحدت

دنیای سرشار از عدالت و پاکی و راستی و معرفت و محبت دنیای دوران امام زمان است . مقام معظم رهبری

منادی وحدت

دنیای سرشار از عدالت و پاکی و راستی و معرفت و محبت دنیای دوران امام زمان است . مقام معظم رهبری

خانواده مهدوی چه ویژگی‌هایی دارد؟

خانواده در عصر غیبت


عشق به حضرت حجت(عج) از ارکان اساسی ولایت‌مداری است. چنانچه پدر و مادر در خانواده بتوانند این امر را در خود و فرزندانشان نهادینه کنند در مسیر ظهور و زمینه‌سازی برای این امر تأثیر بسزایی خواهند داشت.


خانواده مهدوی

خانواده یکی از نظام‌های اولیه‌ی جوامع بشری است که با وجود تحولات اساسی، در اهداف و کارکردهای خود ثابت مانده و هنوز اهمیت بسزایی دارد.

خانواده بهترین بستر برای تأمین نیازهای مادی و روانی شخص و همچنین بهترین پایگاه برای برقراری امنیت روانی افراد محسوب می‌شود.

اگرچه خانواده، جامعه‌ای کوچک است، اما اسلام برای تغییر و پاک‌سازی جوامع بزرگ‌تر اهتمام زیادی به سلامت این نهاد داشته، چنانچه امام صادق (ع) می‌فرمایند: «والزمو بیوتکم»؛ ملازم خانه‌های خود باشید.[1]

ملازم خانه و خانواده بودن نشانه‌ی اهمیت وافر به این نهاد بنیادین جامعه است و سالم و فعال نگه داشتن این هسته در تأسیس و تشکیل جامعه مهدوی نقش مؤثری دارد؛ اما آنچه یک خانواده را مهدوی خواهد کرد، عبارت‌اند از:

باور توحیدی و ایمان
ازآنجاکه سبک زندگی هر شخص تابع هدف اوست، افراد ابتدا باید هدفی مناسب برای زندگی خود تعیین کنند و نکته اساسی در این مسئله بحث ایمان و باور توحیدی است، در غیر این صورت پیشرفتی صورت نمی پذیرد؛ چراکه خانواده می‌تواند بر اساس هدف خود تحت ولایت خدا یا شیطان قرار بگیرد و چنانچه به مرز شیطانی راه پیدا کرد دیگر نمی‌توان آن را مؤثر در تحقق ظهور دانست.

اولویت انجام واجبات و ترک محرمات در خانواده مهدوی

ازاین‌رو در تشکیل زندگی نیز نباید ارزش‌های دینی را از نظر دور داشت؛ چراکه از برنامه‌های اصلی حضرت حجت (عج) اهمیت به ارزش‌های دینی است. امام صادق (ع) می‌فرماید: «اذا قام القائم لایبقی أرض إلا نودی فیها شهاد ان لا إله إلا الله و أن محمد رسول الله»؛ هنگامی‌که حضرت قائم قیام می‌نماید هیچ جایی نیست مگر اینکه در آن ندای «لا إله إلا الله و محمد رسول الله» سر داده می‌شود. لذا در خانواده مهدوی انجام واجبات و ترک محرمات در انتخاب‌ها اولویت دارد.

امید و نشاط
بشر از ابتدای آفرینش در پی یافتن منبعی امیدزا بوده است تا در پرتو آن بتواند موانع و مشکلاتی که در زندگی برای او به وجود می‌آید را از مسیر بردارد و راه دسترسی به هدف‌هایش را هموار کند.

یأس و نامیدی بزرگ‌ترین بلا در مسیر جامعه‌ی عصر ظهور است؛ برای افرادی که فعالانه در پی هدف‌ها، امیدها و رؤیاهای خویش‌اند و رهنمون زندگی‌شان، معناجویی و ایثار و تعهد است. تعقیب هدف هیچ‌گاه پایان نمی‌پذیرید. افراد سالم به آینده می‌اندیشند و در آینده زندگی می‌کنند.[2]

ظهور و انتظار، گنجینه عظیم ملت‌ها
مقام معظم رهبری در سخنی دراین‌باره می‌فرمایند: «اعتقاد به قضیه مهدی و موضوع ظهور و فرج و انتظار، گنجینه‌ی عظیمی است که ملت‌ها می‌توانند از آن بهره‌های فراوانی ببرند و امید و تلاش افراد برای نجات نقش عظیمی دارد.»[3]

مسئولیت‌پذیری
حس مسئولیت‌پذیری اعضای خانواده نسبت به یکدیگر نشان از رشد فکری افراد در این زمینه دارد. دلیل چنین عنصری را باید در فرهنگ قرآن و مهدویت جستجو کرد، زیرا از یک‌سو قرآن با فرمان «یا ایها الذین آمنو قوا انفسکم و اهلیکم...»[4] وظایف خانوادگی را مشخص می‌کند، از سوی دیگر مهدویت یعنی احساس مسئولیت بین‌المللی و جهانی نسبت به انسان امروز و فردا و دغدغه اصلاح بشریت داشتن، رنج بشریت را چشیدن و از قالب «من» درآمدن و به «ما» اندیشیدن؛ بنابراین مهدویت یعنی طرحی جهانی برای شکوفایی انسانیت؛ بر این اساس ارتباط تنگاتنگی بین فرهنگ مهدوی و اصالت و رسالت خانواده مهدوی وجود دارد.[5]

خانواده مهدوی نسبت به نسل آینده و تربیت نسل مهدوی و بسترسازی و ایجاد کانون سرشار از عدالت و امنیت مسئولیت‌پذیر است.

اندیشه و تعقل
پیامبر گرامی اسلام (ص) می‌فرمایند: «إنما یدرک الخیر کله بالعقل و لادین لاعقل له»؛ تمام خیر با عقل به دست می‌آید و کسی که اهل اندیشه نیست دین ندارد.[6]

بنابراین ایمان شخص در گرو به کار بستن یا نبستن اندیشه است. جایگاه این مهم را در خانواده مهدوی چه در تشکیل و چه در تربیت و پرورش فرزندان نمی‌توان نادیده گرفت. پیامبر (ص) فرمودند: «حذر کنید از ازدواج با زن احمق؛ زیرا مصاحبت با او بلا آفرین و فرزندانش تباه و بی‌فایده خواهند بود.»[7] این اصل مهم، راهبردی ریشه‌ای برای زمینه‌سازی ظهور و تربیت نسل سرباز گونه خواهد بود. چنانچه خداوند می‌فرماید: «إن شر الدواب عندألله الصم البکم لذین لایعقلون»(8)

محبت و عشق
عشق به حضرت حجت (عج) از ارکان اساسی ولایت‌مداری است چنانچه پدر و مادر در خانواده بتوانند این امر را در خود و فرزندانشان نهادینه کنند در مسیر ظهور و زمینه‌سازی برای این امر تأثیر بسزایی خواهند داشت.

محبت به خداوند، رسول گرامی (ص) و ائمه اطهار (ع) خصوصاً حضرت قائم (عج) باعث جلوگیری از لغزش‌ها در مسیر عبودیت و بندگی خداوند متعال خواهد شد و نقطه محوری و کانون جذب به حضرت حجت (عج) است.

پی‌نوشت:
[1]. غیبت نعمانی / ص 197.
[2]. روان‌شناسی کمال/ ص 16
[3]. تلخیص بیانات در جمع اقشار مختلف مردم/ 17/ 10/ 1374.
[4]. تحریم/ 6
[5].خانواده مهدوی/ ص 91.
 [6].تحف العقول/ ص 54.
[7]. النوادر (للراوند)/ ص 13.
[8]. انفال/ 22

مهدی موعود در انجیل


مهدی موعود در انجیل
مهدی موعود در انجیل

آسمان و زمین زایل خواهد شد، لیکن سخنان من هرگز زایل نخواهد شد. از آن روز و ساعت هیچ کس اطلاع ندارد حتی ملائکة آسمان جز پدر من و بس؛ لیکن چنان که ایام نوح بود ظهور پسر انسان نیز چنان خواهد بود.
از بشارت‌های کتاب انجیل این است که حضرت مسیح به دنبال قیام حضرت حجت(عج) به فلسطین خواهند آمد و به یاری آن حضرت خواهند شتافت و پشت سر آن حضرت نماز خواهند خواند تا یهودیان و مسیحیان به اسلام روی آورده، و جزء پیروان حضرت مهدی شوند که در این قسمت به برخی از آنها اشاره می‌شود:

1. انجیل متی

پس عیسی از هیکل بیرون شده برفت، و شاگردانش پیش آمد تا عمارت‌های هیکل را بدو نشان دهند عیسی ایشان را گفت: آیا همة این چیزها را نمی‌بینید؟ هر آینه به شما می‌گویم: در اینجا سنگی بر سنگی گذارده نخواهد شد که به زیر افکنده نشود و چون به کوه زیتون نشسته بود شاگردانش در خلوت نزد وی آمده گفتند: به ما بگو که این امور کی واقع می‌شود؟ و نشان آمدن تو و انقضای عالم چیست؟
عیسی در جواب ایشان گفت: زنهار کسی شما را گمراه نکند. زآن رو که بسا به نام من آمده و خواهند گفت که من مسیح هستم و بسیاری را گمراه خواهند کرد. و جنگ‌ها و اخبار جنگ‌ها را خواهید شنید، زنهار مضطرب مشوید؛ زیرا که وقوع این همه لازم است لیکن انتها هنوز نیست، زیرا قومی با قومی و مملکتی با مملکتی مقاومت خواهند نمود و قطحی‌ها و وباها و زلزله‌ها در جایها پدید آید...
آن‌گاه اگر کسی به شما گوید: اینک مسیح در اینجا یا در آنجاست باور مکنید؛ زیرا که مسیحیان کاذب و انبیای کذبه ظاهر شده علامات و معجزات عظیمه چنان خواهند نمود که اگر ممکن بودی برگزیدگان را نیز گمراه کردندی. اینک شما را پیش خبر دادم.
پس اگر شم را گویند: اینک در صحراست بیرون مروید، یا آن که در خلوت است باور مکنید؛ زیرا هم‌چنان که برق از مشرق ساطع شده تا مغرب ظاهر می‌شود ظهور پسر انسان نیز چنین خواهد شد.
و فوراً بعداً از مصیبت آن ایّام، آفتاب تاریک گردد و ماه نور خود را ندهد و ستارگان از آسمان فرو ریزند، و قوت‌های افلاک متزلزل گردد. آن‌گاه علامت پسر انسان در آسمان پدید گردد، و در آن وقت جمیع طوایف زمین سینه‌زنی گردد و پسر انسان را ببینند که برابرهای آسمان با قوت و جلال عظیم می‌آید.
پس از درخت انجیر مثلش را فرا گیرند که چون شاخه‌اش نازک شده برگ‌ها می‌آورد می‌فهمید که تابستان نزدیک است. هم‌چنین شما نیز چون این همه را ببینید بفهمید که نزدیک ـ بلکه بردرـ است هر آینه به شما می‌گویم...
آسمان و زمین زایل خواهد شد، لیکن سخنان من هرگز زایل نخواهد شد. اما از آن روز و ساعت هیچ کس اطلاع ندارد حتی ملائکة آسمان جز پدر من و بس؛ لیکن چنان که ایام نوح بود ظهور پسر انسان نیز چنان خواهد بود...
پس بیدار باشید، زیرا که نمی‌دانید در کدام ساعت خداوند شما می‌آید. لیکن این را بدانید که اگر صاحب خانه‌ای دانست در چه پاسی از شب دزد می‌آید، بیدار می‌ماند و نمی‌گذاشت که به خانه‌اش نقب زند. لهذا شما نیز حاضر باشید، زیرا در ساعتی که گمان نبرید پسر انسان می‌آید پس آن غلام امین و دانا کیست که آقایش او را بر اهل خانه خود بگمارد تا ایشان را در وقت معین خوراک دهد. خوشا به حال آن غلامی که چون آقایش آید او را در چنین کار مشغول یابد.
اما چون پسر انسان در جلال خود با جمیع ملائکه مقدس خویش آید آن‌گاه بر کرسی جلال خود خواهد نشست و جمیع امت‌ها در حضور او جمع شوند و آنها را از همدیگر جدا می‌کند.
به قسمتی که شبان میش‌ها را از بزها جدا می‌کند و میش‌ها را بر دست راست و بزها را بر چپ خود قرار دهد. آن‌گاه پادشاه به اصحاب طرف راست گوید: بیایید ای برکت‌یافتگان از پدر من! و ملکوتی را که از ابتدای عالم برای شما آماده شده است به میراث گیرید.
عیسی ایشان را گفت: هر آینه به شما می‌گویم: شما که مرا متابعت نموده‌اید، در معاد وقتی که پسر انسان بر کرسی جلال خود نشیند، شما نیز به دوازده کرسی نشسته، بر دوازده سبط اسرائیل داوری خواهید نمود و هر که به خاطر اسم من خانه‌ها یا برادران یا خواهران یا پدر یا مادر یا زن یا فرزندان یا زمین‌ها را ترک کرد، صد چندان خواهد یافت و وارث حیات جاودانی خواهد گشت.

2. انجیل مرقس

و چون او ـ عیسی ـ از هیکل بیرون می‌رفت یکی از شاگردانش بدو گفت: ای استاد! ملاحظه فرما چه نوع سنگ‌ها و چه عمارت‌ها است!
عیسی در جواب وی گفت: آیا این عمارت‌های عظیم را می‌نگری بدان که سنگی بر سنگی گذارده نخواهد شد مگر آن که به زیر افکنده شود.
و چون او بر کوه زیتون مقابل هیکل نشسته بود. از وی پرسیدند: ما را خبر ده که این امور کی واقع می‌شود و علامت نزدیک شدن این امور چیست؟
آن‌گاه عیسی در جواب ایشان سخن آغاز کرد که: زنهار کسی شما را گمراه نکنید. زیرا که بسیاری به نام من آمده خواهند گفت که: من هستم، و بسیاری را گمراه خواهند نمود اما چون جنگ‌ها و اخبار جنگ‌ها را بشنوید مضطرب مشوید؛ زیرا که وقوع این حوادث ضروری است لیکن انتها هنوز نیست. زیرا که امتی بر امتی و مملکتی بر مملکتی خواهند برخاست و زلزله‌ها در جای‌ها حادث خواهد شد و قطحی‌ها و اغتشاش‌ها پدید می‌آید و اینها ابتدای دردهای زه می‌باشد. لیکن شما از برای خود احتیاط کنید... ولی از آن روز و ساعت غیر از پدر هیچ کس اطلاع ندارد نه فرشتگان در آسمان و نه پسر هم. پس بر حذر و بیدار شد دعا کنید زیرا نمی‌دانید که آن وقت کی می‌شود.
مثل کسی که عازم سفر شده خانة خود را واگذارد و خادمان خود را قدرت داده هر یکی را به شغلی خاص مقرر نماید و دربان را امر فرماید که بیدار بماند. پس بیدار باشید! زیرا نمی‌دانید که در چه وقت صاحب خانه می‌آید. در شام یا نصف شب یا بانگ خروس یا صبح. مبادا ناگهان آمده شما را خفته یابد. اما آن‌چه به شما می‌گویم به همه می‌گوییم بیدار باشید!

3.انجیل لوقا

کمرهای خود را بسته، چراغ‌های خود را افروخته بدارید و شما مانند کسانی باشید که انتظار آقای خود را می‌کشند، که چه وقت از عروسی مراجعت کند، تا هر وقت آید و در را بکوبد بی‌درنگ برای او باز کند. خوشا به حال آن غلامان که آقای ایشان چون آید ایشان را بیدار یابد. پس شما نیز مستعد باشید، زیرا در ساعتی که گمان نمی‌برید پسر انسان می‌آید.
و در آفتاب و ماه و ستارگان علامات خواهد بود و ر زمین، تنگی و حیرت از برای امت‌ها روی خواهد نمود، به سبب شوریدن دریا و امواجش و دل‌های مردم ضعیف خواهد کرد از خوف و انتظار آن وقایعی که بر ربع مسکون ظاهر می‌شود، زیرا قوت آسمان متزلزل خواهد شد. و آن‌گاه پسر انسان را خواهند دید که بر ابری سوار شده با قوت و جلال عظیم می‌آید.

4. انجیل یوحنّا

و بدو قدرت بخشیده است که داوری هم بکند؛ زیرا که پسر انسان است و از این تعجب مکنید زیرا ساعتی می‌آید که در آن جمیع کسانی که در قبور می‌باشند آواز او را خواهند شنید و بیرون خواهند آمد هر که اعمال نیکو کرد برای قیامت حیات، و هر که اعمال بد کرد به جهت قیامت داوری.

مکاشفه یوحنّا

و علامتی عظیم در آسمان ظاهر شد. زنی که آفتاب را در بر دارد و ماه زیر پای‌هایش و بر سرش تاجی از دوازده ستاره است و آبستن بود از درد و عذاب زاییدن فریاد برمی‌آورد و علامتی دیگر در آسمان پدید آمد که اینک اژدهای بزرگ آتش‌گون که او را هفت سر و ده شاخ بود و بر سرهایش هفت افسر و دمش ثلث ستارگان آسمان را کشیده آنها را بر زمین ریخت و اژدها پیش آن زن که می‌زایید بایستاد تا چون بزاید فرزند او را ببلعد. پس پسر نرینه را
زایید که همة امت‌های زمین را به عصای آهنین حکم‌رانی خواهد کرد و فرزندش به نزد خدا و تخت او رجوده شد...
و در آسمان جنگ شد میکائیل و فرشتگانش با اژدها جنگ کردند و فرشتگانش جنگ کردند. ولی غلبه نیافتند بلکه جای ایشان دیگر در آسمان یافت نشد. و اژدهای بزرگ انداخته شد یعنی آن مار قدیمی که به ابلیس و شیطان مسمی است که تمام ربع مسکون را می‌فریبد. او بر زمین انداخته شد و فرشتگانش با وی انداخته شدند.
در قسمت دیگری از مکاشفة یوحنای لاهوتی بشارت ظهور حضرت مهدی(عج) چنین آمده است: و دیدم آسمان را گشود و ناگاه اسبی سفید که سوارش امین و حق نام دارد و به عدل داوری و جنگ می‌نماید و چشمانش چون شعله آتش و بر سرش افسرهای بسیار واسمی مرقوم دارد که جز خودش هیچ کس آن را نمی‌داند و جامة خون‌آلود ـ‌سرخ‌ـ در بر دارد و نام او را کلمة خدا می‌دانند و لشکرهایی که در آسمانند بر اسب‌های سفید و به کتان سفید و پاک ملبس از عقب او می‌آمدند. و از دهانش شمشیری تیز بیرون می‌آید تا به آن امت‌ها را بزند و آنها را به عصای آهنین حکمرانی خواهد نمود... و دیدم فرشته او را در آفتاب ایستاده که به آواز بلند تمامی مرغانی را که در آسمان پرواز می‌کنند فدا کرده می‌گوید: بیایید و به جهت ضیافت عظیم خدا فراهم شوید تا بخورید گوشت پادشاهان و گوشت سپه‌سالاران و گوشت جباران...

5. رسالة پولس به رومیان

زیرا یقین می‌دانم که دردهای زمان حاضر نسبت به آن جلالی که در ما ظاهر خواهد شد، هیچ است ... و آن‌که برای حکمرانی امت‌ها مبعوث شود، امید امت‌ها بر وی خواهد بود.
این تعبیرها در احادیث اسلامی هم آمده است
زیرا این را به شما از کلام خدا می‌گوییم که ما که زنده و تا آمدن خداوند باقی باشیم بر خوابیدگان سبقت نخواهیم جست؛ زیرا خداوند با صدا و با آواز رئیس فرشتگان و با صور خدا از آسمان نازل خواهد شد، و مردگان در مسیح اول خواهند برخاست. آن‌گاه ما که زنده و باقی باشیم با ایشان در ابرها ربوده خواهیم شد تا خداوند را در هوا استقبال کنیم و هم‌چنین همیشه با خداوند خواهیم بود.
این فراز، با روایات اسلامی وجوه مشترک فراوانی دارند از جمله:
1. نزول حضرت عیسی
2. صیحة آسمانی
3. زنده شدن گروهی از افراد صالح
4. آمدن او بر فراز ابر
5. ربوده‌شدن یاران حضرت ولی عصر از محراب‌ها و رختخواب‌های خود و انتقال یافتن آنها بر فراز ابرها.
6. اعمال رسولان
و چون این را گفت: وقتی که ایشان همی نگریستند بالا برده شد، و ابری او را از چشمان ایشان در ربود و چون به سوی آسمان چشم دوخته بودند، هنگامی که او می‌رفت ناگاه دو مرد سفیدپوش نزد ایشان ایستاده گفتند: ای مردان جلیل! چرا ایستاده به سوی آسمان نگرانید؟ همین عیسی که از نزد شما به آسمان بالا برده شده، باز خواهد آمد، به همین طوری که او را به سوی آسمان روانه دیدید.
می‌توان گفت که یکی از عقاید قطعی همه مسلمانان این است که:
حضرت عیسی در زمان ظهور حضرت مهدی خواهند آمد و روایات زیادی هم در این زمینه از منابع شیعه و سنی داریم از جمله
پیامبر(ص) می‌فرماید: منّا الذی تصلی عیسی‌بن مریم خلفه؛
آن کسی که عیسی‌بن مریم(ع) در پشت سر او نماز می‌خواند، از ماست
در انجیل با الفاظ مختلف، تعدادی از اسامی، القاب و اوصاف آن حضرت آمده که به عنوان نمونه، در انجیل، اسم آن حضرت مهمید الاخر می‌باشد.
منبع: فارس

سیمای حضرت مهدی در اندیشه امام خمینی (س)


ظاهراً در میان صاحب نظران که درباره عدالت گستری حضرت مهدی سخن گفته اند، امام خمینی نخستین فردی است که قلمرو عدالت گستری دولت کریمه حضرت مهدی را فراتر از ابعاد اقتصادی و اجتماعی و مانند آن که نوعاً مورد توجه عمومی است، مطرح کرده و اصلاح تمام شئون عالم و آدم را جزء قلمرو عدالت گستری آن حضرت خوانده و از این رهگذر روزنۀ جدیدی برای افراد محقق در مسئله مهدویت گشوده است.

سیمای حضرت مهدی در اندیشه امام خمینی (س)

* محمدامین صادقی اُرزگانی

 مسئله مهدویت و ظهور قائم آل محمد صلی‌الله علیه و آله، جزء بنیادی‌ترین و زنده‌ترین مسائل دینی، اعتقادی و اسلامی بخصوص از منظر مکتب اهل بیت(ع) است، به همین دلیل دین‌پژوهان هر کدام به نوبۀ خود و طبق نیاز و اقتضائات زمان خود به نحوی درباره آن سخن گفته‌اند. از کسانی که جریان ظهور مصلح کل و عدل‌گستر جهانی در آثار و اندیشه او پرفروغ تجلی کرده مصلح بزرگ قرن بیستم امام خمینی است. امام درباره مهدویت از جنبه‌های مختلف به طور زنده، آموزنده و کارآمد سخن گفته است که در این مقاله نموداری از سخنان ایشان طرح و تحلیل می‌شود. بی‌تردید مسئله مهدویت از جهات متعدد قابل طرح است، اما برخی جنبه‌های آن ویژگی و برجستگی خاص دارد.

 1ـ نقش حضرت مهدی در نظام عالم

یکی از مباحث مهم مهدویت نقش آن حضرت در نظام آفرینش است. لذا در داده‌های دینی بر این نکته اصرار شده که زمین در پرتو وجود حجت خداوند پایدار است، و اگر جهت الهی لحظه‌ای در روی زمین نباشد زمین از هم متلاشی می‌شود، از جمله امام صادق علیه‌السلام، فرمود: «لوبقیت الارض بغیر امامٍ لسافت»1 یعنی اگر زمینی بدون امام باشد، فرو می‌ریزد و از هستی ساقط می‌گردد.

و در روایت دیگر امام باقر علیه‌السلام فرمود: «لو انّ الامام رُفع من الارض ساعۀ لَماجت باهلها کما یموج البحر باهله» 2 یعنی اگر امام و حجت خدا لحظه‌ای از زمین گرفته شود، زمین با اهل آن همانند دریا دچار اضطراب می‌شود. از این‌گونه روایات برمی‌آید که وجود حضرت مهدی(عج) به عنوان آخرین امام و حجت خداوند در زمین از ضروری‌ترین نیازهای عالم آفرینش است، زیرا آن حضرت واسطه فیض خداوند در عالم است، و این حقیقت در اندیشه امام خمینی به گونه‌ای زیبا تجلی کرده از جمله ایشان می‌گوید: «ولی‌الله اعظم و بقیۀ‌الله فی ارضه ارواحنا لمقدمه الفداء که واسطۀ فیض و عنایات حق تعالی است و دعای خیرش بدرقۀ امت جد بزرگوارش صلی‌الله علیه و آله، می‌باشد...» 3

و هم‌چنین در اشعار نغز عرفانی خود نیز در چند مورد بر این نکته که در روایات آمده اشاره کرده از جمله گفته است:

حضرت صاحب زمان مشکوۀ انوار الهی                                 مالک کون و مکان مرآت ذات لامکانی

 مظهر قدرت، ولی عصر، سلطان دو عالم                              قائم آل محمد مهدی آخر زمانی

 با بقاء ذات مسعودش همه موجود باقی                               بی‌لحاظ اقدسش یکدم همه مخلوق فانی

 خوشه‌چین فرمن فیضش همه عرشی و فرشی                    ریزه خوار خوان احسانش همه انسی و جانی

 از طفیل هستی‌اش هستی موجودات عالم                          جوهریّ و عقل و نامیّ و حیوانیّ و کانی4

 2ـ حضرت مهدی عصاره موجودات

یکی از حقایق دیگر که درباره حضرت مهدی مطرح است و نوعاً در ره‌آورد عرفانی بزرگان اهل معرفت بیشتر مطرح شده آن است که قائم آل محمد(ص) عصارۀ پدیده‌های عالم خلقت است، زیرا آنها انسان کامل را قلب و خلاصه عالم می‌دانند لذا در کلمات برخی از آنان چنین آمده است: «آدمیان زبده و خلاصۀ کاینات و میوۀ درخت موجوداتند و انسان کامل زُبده و خلاصه آدمیان است. موجودات جمله به یک بار در تحت نظر انسان کامل‌اند.» 5

امام خمینی که در عرفان همانند بسیاری از معاریف دیگر الهی دیدگاه بلندی دارد، با این روی‌کرد عرفانی درباره حضرت مهدی به عنوان یکی از مصداقهای انسان کامل، کاملاً موافق بوده و خود نیز در این زمینه نکته‌های آموزندۀ بیان کرده از جمله گفته است: «والعصر ان الانسان لفی خسر، ـ عصر ـ هم محتمل است که در این زمان حضرت سلام‌الله علیه باشد یا انسان کامل که مصداق بزرگش رسول اکرم و ائمه هدی، و در عصر ما حضرت مهدی سلام‌الله علیه است. قسم به عصارۀ موجودات عصر، فشردۀ موجودات، این که فشردۀ همه عالم است، یک نسخه‌ای است، نسخه تمام عالم، همه عالم در این موجود، در این انسان کامل عصاره است و خلأ به این عصاره قسم می‌خورد.» 6

و در جای دیگر نیز با اشاره به آیه مبارکه سوره والعصر، از حضرت مهدی به عنوان مصداق انسان کامل که عصاره همه موجودات است یاد نموده است7 و هم‌چنین در جای دیگر می‌گوید: «وارث نبوت، امام امت و عصاره خلقت ولی عصر عجل‌الله تعالی فرجه الشریف است.» 8

 3ـ حضرت مهدی خاتم ولایت

خاتم ولایت از مباحث مهم و مسایل بنیادین عرفانی است که در آثار بزرگان اهل عرفان به تفصیل درباره آن بحث شده، و مسئله خاتم ولایت بودن حضرت مهدی به عنوان بهترین ره‌آورد اندیشه بسیاری از بزرگان اهل معرفت مطرح است که در کلمات برخی از آنان در این‌باره چنین تصریح شده است «خاتم اولیاء تابع حکم شرع است چنان که مهدی که در آخر زمان می‌آید در احکام تابع شریعت حضرت محمد(ص) است، اما در معارف و علوم حقیقی همه انبیاء و اولیا تابع اوست، زیرا باطن او باطن حضرت محمد(ص) است. به این دلیل گفته شده که او حسنه‌ای از حسنات سید مرسلین است.» 9

این مسئله در اندیشه عرفانی امام خمینی نیز تجلی کرده است وی در این‌باره می‌گوید: «همان‌طور که رسول اکرم به حسب واقع حاکم بر جمیع موجودات است، حضرت مهدی همان‌طور حاکم بر جمیع موجودات است، آن خاتم رسل است، و این خاتم ولایت، آن خاتم ولایت کلی بالاصاله است و این خاتم ولایت کلی به تبعیت است.» 10

نکته اساسی که در کلام عرفا و سخن امام وجود دارد و نباید پوشیده بماند آن است که چون ولایت مهدی جلوه‌ای از ولایت مقام ختم مرتبت است به همین دلیل ولایت او ولایت کامله است و همه تابع ولایت او هستند.

4ـ حضرت مهدی(عج) سرّ امتداد لیلۀ‌‌القدر

در روایتی از امام محمدتقی علیه‌السلام درباره لیلۀ‌القدر رسیده که فرمود: «یا معشر الشیعه خاصِموا بسورۀ انّا انزلناه فی لیلۀ القدر تفلحوا»11 یعنی ای شیعیان در مقام بحث باید با سورۀ مبارکه قدر استدلال نمایید تا پیروز شوید.

مراد حضرت آن است که در سورۀ قدر از نزول فرشتگان خبر داده و فرمود: «تنزل الملائکۀ والروح فیها باذن ربّهم»12 در این آیه جریان نزول فرشتگان با فعل مضارع بیان شده است که دلالت بر استمرار می‌کند بنابراین به نص قرآن کریم تا پایان دنیا فرشتگان با روح‌القدس در شب قدر به زمین فرود می‌آیند، پس باید بعد از پیامبر اکرم کسی که غیر از نبوت به همه صفات معنوی آن حضرت متصف است وجود داشته باشد و با فرشتگان و روح‌القدس سنخیت وجودی داشته باشد تا آنها در شب قدر در زمین به حضور او بیایند بی‌تردید هیچ کسی غیر از امام معصوم چنین شایستگی ندارد و مهدی موعود به عنوان آخرین پرچمدار امامت و ولایت تنها کسی است که سبب امتداد جریان نزول فرشتگان در شب قدر شده است. 13

بنابراین حضرت مهدی در واقع سرّ امتداد لیلۀ‌القدر است و وجود مبارک او سبب فرو آمدن فرشتگان در شب قدر می‌شود، این حقیقت در اندیشه امام خمینی نیز به خوبی تبلور یافته از جمله می‌گوید: «امتداد لیلۀ‌القدر: اگر سرّ لیلۀالقدر و سرّ نزول ملائکه در شبهای قدر که الآن هم برای ولیّ اعظم حضرت صاحب سلام‌الله علیه این معنا امتداد دارد، سرّ این‌ها را ما بدانیم، همه مشکلات ما آسان می‌شود.» 14 و در جای دیگر با اشاره به مفهوم لیلۀ‌القدر با تفصیل بیشتری در این‌باره سخن گفته و چنین اظهار داشته است: «چون لیلۀ‌القدر، لیلۀ توجه تام ولیّ کامل و ظهور سلطنت ملکوتیه اوست، به توسط نفس شریف ولی کامل و امام عصر هر عصر و قطب هر زمان که امروز حضرت بقیۀ‌الله فی‌الارضین، سیدنا و مولانا و امامنا حجۀ بن الحسن العسکری ارواحنا فداه، است، تغییرات و تبدیلات در عالم واقع شود، پس هر یک از جزئیات طبیعت را خواهد بطئی حرکت کند و هریک را خواهد سریع حرکت کند و هر رزقی را خواهد توسعه دهد، و هر یک را خواهد تضییق کند، و این اراده، اراده حق است و ظل و شعاع اراده ازلیّه و تابع فرامین الهیّه است.» 15

5ـ نظارت حضرت مهدی به عملکرد ما

یکی از آموزنده‌ترین نکته‌ها در بحث مهدویت که اثر تربیتی عمیقی به همراه دارد، آن است که حضرت مهدی(ع) به طور مستقیم و غیرمستقیم ناظر بر عملکرد ماست. چون در روایات متعدد این مسئله مطرح شده که اعمال مردم در هفته به انسان کامل و حجت الهی عرضه می‌شود، چه این که او به عنوان خلیفه خداوند در زمین به طور مستقیم ناظر بر عملکرد انسان‌هاست و در قیامت به عنوان شاهد و گواه نسبت به اعمال انسان گواهی می‌دهد. از جمله در روایتی چنین آمده: «تعرض الاعمال یوم الخمس علی رسول‌الله و علی‌الائمۀ»16 یعنی اعمال مردم روز پنج‌شنبه بر رسول خدا و ائمه (علیهم‌السلام) عرضه می‌شود.

و در ذیل این آیه که فرمود: «فکیف اذا جئنا من کل امۀ بشهید و جئنابک علی هولاء شهیدا»17 یعنی پس چگونه است حالشان آنگاه که از هر امتی گواهی آوریم، و تو را به آنان گواه آوریم. در روایتی از امام صادق(ع) چنین نقل شده که فرمود: این آیه درخصوص امت محمد(ص) نازل شده که در هر عصری امامی از ما اهل بیت شاهد آنها و حضرت محمد(ص) شاهد ماست. 18

این حقیقت به عنوان یکی از زنده‌ترین آموزه‌های مسئله مهدویت در اندیشه امام خمینی به صورت زیبا مطرح شده و ایشان با اشاره به این نکته که انسان از جهات مختلف تحت مراقبت‌های گوناگون الهی قرار دارد و مأموران الهی به طور دقیق عملکردهای انسان را کنترل و ثبت می‌کنند، درخصوص حضرت مهدی به عنوان یکی از کسانی که مراقب اعمال ماست و عملکرد بد ما سبب ناخشنودی آن حضرت می‌شود چنین اظهار داشته است: «ببینید که تحت مراقبت هستید، نامه اعمال ما می‌رود پیش امام زمان (سلام‌الله علیه) هفته‌ای دو دفعه ـ به حسب روایت ـ که خدای نخواسته از من و شما و سایر دوستان امام زمان سلام‌الله علیه یک وقت چیزی صادر بشود که موجب افسردگی امام زمان (سلام‌الله علیه) باشد.» 19 و در جای دیگر می‌گوید: «خلاف ما برای امام زمان سرشکستگی دارد، دفاتر را وقتی بردند خدمت ایشان، و ایشان دید شیعه‌های او دارد این کار را می‌کند این ملائکۀالله که بردند پیش او دید، سرشکسته می‌شود امام زمان»20

و هم‌چنین در وصیت‌نامه الهی و سیاسی خود به عنوان زنده‌ترین سند که بیانگر نکته‌های بسیار آموزنده و عمیق است درباره نظارت حضرات ائمه معصومین(ع) بخصوص حضرت مهدی موعود(ع) می‌گوید: «ما مفتخریم که ائمه معصومین از علی بن ابی طالب گرفته تا منجی بشر حضرت مهدی صاحب زمان علیهم الآف التحیّات والسلام که به قدرت خداوند قادر، زنده و ناظر امور است، ائمه ما هستند.» 21 بی‌تردید طرح این مسئله برای همگان بخصوص عاشقان و شیعیان حضرت مهدی بهترین و مؤثرترین نکته تربیتی را به همراه دارد، زیرا هنگامی که انسان مؤمن و معتقد در کنار سایر اعتقادات دینی این باور مذهبی را نیز مورد توجه قرار دهد که نه تنها خداوند از طریق ناظران و مراقبان چون فرشتگان خود بر ما و اعمال ما نظارت نامحسوس دارد، بلکه انسان کامل و امام هر عصر به عنوان خلیفه او نیز به طور نسبتاً محسوس ناظر اعمال انسان است و در این عصر همه رفتارهای ما تحت نظارت مستقیم و غیرمستقیم امام زمان(عج) قرار دارد و حضرت گذشته از آن که شاهد اعمال ماست در هفته نامه اعمال ما به محضر و حضور او عرضه می‌شود، به طور یقین مواظبت و مراقبت بیشتر خواهد نمود که عمل خلافی از او سر نزند، و از این رهگذر دل امام زمانش از او نرنجد و تلاش خواهد کرد که در حضور و محضر او ادب انسانی و اخلاق الهی را مراعات کند و به انجام وظایف بندگی خود پای‌بندی بیشتری داشته باشد. پس این اندیشه و کلام امام خمینی برای همگان بخصوص نسل نواندیش همه جوامع اسلامی پیام زنده و پُرباری به همراه دارد. امید است در عصری که اخلاق انسانی و دستورات اسلامی از سوی فرهنگ مهاجم استکبار جهانی شدیداً مورد تهدید قرار گرفته طرح این‌گونه حقایق الهی آنهم در قالب اندیشه و کلام مصلح بزرگ معاصر حضرت امام خمینی مفید و نجات‌بخش واقع شود.

6ـ مهدی پرچمدار توحید و رهایی

همچنان که عنایت و لطف الهی اقتضاء می‌کند اشخاصی در میان بشر پدید آیند وظایف انسان را درباره توحید و یگانه‌پرستی و سایر تکالیف الهی از طریق وحی دریافت کنند و به مردم تعلیم دهند، همچنین ایجاب می‌کند که حقایق و معارف وحی همواره در میان مردم محفوظ بماند و افرادی پیوسته وجود داشته باشند که دین خدا نزد آنها محفوظ باشد و در وقت مصلحت به طور کامل احکام خدا در زمین اجرا شود. 22 در میان آورندگان وحی، ابراهیم خلیل از کعبه ندای توحید سر داد و مقام ختمی مرتبت به عنوان آخرین فرستاده خداوند منادی توحید از کعبه بود و در میان حافظان دین پیامبر خاتم، مهدی موعود به عنوان آخرین سلسله اوصیاء معصوم پیامبر، روزی از کعبه ندای توحید سر خواهد داد و پرچم رهایی انسان را از زیر ظلم و ستم سالاران، برافراشته و آدم و عالم را از بیداد ستمکاران نجات خواهد داد.

این مسئله نیز همانند سایر مسائل در اندیشه امام خمینی به صورت بسیار دل‌انگیز مطرح شده و درباره آن گفته است: «ابراهیم خلیل در اول زمان و حبیب خدا و فرزند عزیزش مهدی موعود روحی فداه در آخر زمان از کعبه ندای توحید سر دادند و می‌دهند... مهدی منتظر در لسان ادیان و به اتفاق مسلمین از کعبه ندا سر می‌دهند و بشریت را به توحید می‌خواند.» 23

در جای دیگر به عنصر دادگری و نجات‌بخش بودن حضرت تکیه نموده و می‌گوید: «آخرین ذخیرۀ امامت حضرت بقیۀ‌الله ارواحنا فداه و یگانه دادگستر ابدی و بزرگ پرچمدار رهایی انسان از قیود ظلم و ستم استکبار سلام بر او و سلام بر منتظران واقعی او، و سلام بر غیبت و ظهور او، و سلام بر آنان که ظهورش را با حقیقت درک می‌کنند و از جام هدایت و معرفت او لبریز می‌شوند.» 24

امام در این کلام گذشته از جنبه سیاسی به جنبه معنوی و الهی وجود مقدس حضرت مهدی اشاره کرده و بر شئون مختلف وجودی آن حضرت درود فرستاده است و این به جهت آن است که غیبت آن حضرت همانند ظهورش پربرکت، نجات‌بخش است و مؤثر است، زیرا وظیفه امام تنها بیان صوری معارف و راهنمایی ظاهری مردم نیست و امام چنان که وظیفه راهنمایی صوری مردم را به عهده دارد هم‌چنان ولایت و رهبری باطنی اعمال را عهده‌دار است و اوست که حیات معنوی مردم را تنظیم می‌کند و حقایق اعمال را به سوی خدا سوق می‌دهد. بدیهی است که حضور و غیبت جسمانی امام در این‌باره تفاوت ندارد، و امام از راه باطن به نفوس و ارواح مردم اشراف دارد اگرچه از چشم جسمانی آنها مستور است به همین دلیل وجودش پیوسته لازم است گرچه زمان ظهور آن حضرت تاکنون فرا نرسیده است. 25 و به جهت آن که همه حالات و شئون وجودی حضرت بقیۀ‌الله به نحوی برای عالم و آدم برکت آفرین است در زیارت آن حضرت گفته می‌شود: «السلام علیک حین تقوم، السلام علیک حین تقعد، السلام علیک حین تَقَرءُ و تبیّن، السلام علیک حین تصلّی و تقنت، السلام علیک حین ترکع و تسجد، السلام علیک حین تُصبح و تُمسی.»26

یعنی «سلام بر تو وقتی که قیام و ظهور می‌نمایی، و وقتی که در پردۀ غیب می‌نشینی، سلام بر تو هنگامی که کتاب خدا را می‌خوانی و حقایق آن را بیان می‌داری، سلام بر تو هنگامی که نماز می‌گذاری و قنوت می‌خوانی، سلام بر تو به وقتی که رکوع و سجده بجا می‌آوری، سلام بر تو به هنگامی که صبح و عصر داری.»

امام خمینی در جای دیگر از حضرت مهدی به عنوان تنها کسی یاد نموده که آرمان توحید تمام انبیاء و سفیران الهی بدست او تحقق خواهد یافت و مایه نجات آدم و عالم که هدف اساسی بعثت انبیاء بوده است خواهد شد. لذا می‌گوید: «تحقق بخش غایت بعثت انبیاء حضرت خاتم الاوصیاء و مفخر الاولیاء حجۀ‌بن حسن العسکری، بزرگ شخصیتی که برپاکنندۀ عدالتی است که بعثت انبیاء علیهم‌السلام، برای آن بود... ابرمردی که جهان را از شر ستمگران و دغلبازان تطهیر می‌نماید و زمین را پس از آن که ظلم وجود آن را فراگرفته، پر از عدل و داد می‌نماید و مستکبران جهان را سرکوب و مستضعفان جهان را وارثان ارض می‌نماید.» 27

7ـ حضرت مهدی ذ خیره خداوند در زمین

بی‌تردید بشر از روزی که در بستر زمین قرار گرفته است همواره آرزوی یک زندگی اجتماعی همراه با سعادت و آسایش را داشته و دارند، و به امید رسیدن چنین روزی لحظه‌شماری می‌کند و بر اساس تحلیل فلسفی اگر این خواسته انسان تحقق عینی و خارجی نمی‌داشت و در حد یک آرمان دست‌نیافتنی بود هرگز چنین آرزو و امید همگانی در نهاد بشر نقش نمی‌بست چنان که اگر غذایی نمی‌بود گرسنگی هم نبود و اگر آبی وجود نمی‌داشت تشنگی تحقق نمی‌گرفت، پس معلوم می‌شود به حکم ضرورت و جبر تکوینی آینده جهان روزی را به خود خواهد دید که در آن روز جامعه بشری به آرزوی خود برسد و در کنار هم در صلح و صفا با هم‌زیستی مسالمت‌آمیز همراه با معنویت و غرق در فضیلت و کمال زندگی نماید. این حقیقت بدست توانای انسانی که از او در معارف دینی به مهدی و قائم آل محمد(ص) یاد شده عینیت می‌یابد28 و به این دلیل امام خمینی از حضرت مهدی به ذخیره خداوند برای بشر یاد نمود و گفته است: «خودمان را مهیا کنیم از برای آمدن آن حضرت، من نمی‌دانم، اسم رهبر روی ایشان بگذاریم، بزرگتر از این است، نمی‌توانیم بگوییم که شخص اول است، برای این که دومی در کار نیست، ایشان را نمی‌توانیم ما با هیچ تعبیری تعبیر کنیم. الّا همین که مهدی موعود است، آنی است که خدا ذخیره کرده است برای بشر.» 29

در جای دیگر با تفصیل بیشتر بحث کرده و می‌گوید: «... مهدی موعود سلام‌الله علیه که خداوند ذخیره کرده است او را... حضرت عدالت را در تمام عالم گسترش می‌دهد و آن چیزی که انبیاء موفق نشدند، خدای تعالی ایشان را ذخیره کرده است اجرا بکند و همه اولیاء آرزو داشتند لکن موانع اسباب این شد که نتوانستند اجرا کنند، بدست آن بزرگوار اجرا بشود، این که او را طول عمر داده برای همچو معنایی بعد از انبیاء و اولیای بزرگ مهدی موعود یک موجودی است که ذخیره شده است برای یک همچو مطلبی»30 بنابراین مهدی موعود تنها فردی است که برای تحقق آرمان و آرزوی دیرین بشر ذخیره شده و روزی در سایه حکومت و دولت کریمه آن حضرت عالم و آدم در صلح و صفا و آسایش به سر خواهند برد.

8ـ مهدی مجری عدالت در تمام شئون انسانی

اجرای عدالت جزء اساسی‌ترین اهداف و انگیزه‌های الهی انبیاء و اولیاء و مصلحان الهی در طول تاریخ بوده است و هم‌چنین اجرای عدالت در حکومت عدل‌گستر جهانی نیز به عنوان اصل بنیادین مطرح است و در روایات متعدد بر آن تأکید شده و بزرگان اهل عرفان نیز با استناد به روایات و معارف شهودی خود اظهار داشته‌اند که خداوند خلیفه‌ای دارد که روزی ظهور می‌کند و زمین را که از ظلم و بیداد پُر شده است، از عدل و قسط پُر می‌نماید و اگر از عمر دنیا تنها یک روز باقی بماند، خداوند آن روز را طولانی خواهد کرد تا این خلیفه الهی که از عترت رسول خدا و از فرزندان فاطمه و هم‌نام پیامبر است ظهور نماید. 31 بنابراین جریان عدالت‌گستری جزء اهداف اساسی دولت کریمه و حکومت جهانی حضرت مهدی است، اما پرسش مهم در این‌باره آن است که قلمرو این عدالت تا کجاست؟ آیا در سایه دولت کریمه مهدی تنها در بُعد اقتصادی و اجتماعی و مانند آن عدالت اجرا می‌شود یا تمام شئون عالم و آدم به برکت آن عدل کل تعدیل و اصلاح خواهد شد؟

ظاهراً در میان صاحب‌نظران که درباره عدالت‌گستری حضرت مهدی سخن گفته‌اند، امام خمینی نخستین فردی است که قلمرو عدالت‌گستری دولت کریمه حضرت مهدی را فراتر از ابعاد اقتصادی و اجتماعی و مانند آن که نوعاً مورد توجه عمومی است، مطرح کرده و اصلاح تمام شئون عالم و آدم را جزء قلمرو عدالت‌گستری آن حضرت خوانده و از این رهگذر روزنۀ جدیدی برای افراد محقق در مسئله مهدویت گشوده است تا جریان عدالت‌گستری مهدی را با استفاده از متون دینی با این رویکرد نیز مورد تحقیق و تحلیل قرار دهند. امام خود در این‌باره می‌گوید: «قضیۀ غیبت حضرت صاحب، قضیۀ مهمی است که به ما مسائل می‌فهماند، منجمله این که برای یک همچو کار بزرگی که در تمام دنیا عدالت به معنای واقعی اجرا بشود، در تمام بشر نبوده کسی الّا مهدی موعود... هر یک از انبیاء که آمدند برای اجرای عدالت آمدند لکن موفق نشدند حتی رسول ختمی(ص) که برای اصلاح بشر آمده بود و برای اجرای عدالت آمده بود و برای تربیت بشر آمده بود باز در زمان خودشان موفق نشدند و آن کسی که به این معنا موفق خواهد شد و عدالت را در تمام دنیا اجرا خواهد کرد نه آن هم این عدالتی که مردم عادی می‌فهمند که فقط قضیه عدالت در زمین برای رفاه مردم باشد، بلکه عدالت در تمام مراتب انسانیت، انسان اگر انحرافی پیدا کند، انحراف عملی، انحراف روحی، انحراف عقل، برگرداندن این انحرافات را به معنای خودش. این ایجاد عدالت است در انسان، اگر اخلاق منحرف باشد از این انحراف وقتی به اعتدال برگردد این عدالت در او تحقق پیدا کرده است، اگر در عقاید انحرافاتی باشد برگرداندن آن عقاید کج به عقیده صحیح و صراط مستقیم، این ایجاد عدالت است در عقل انسان.» 32

آن‌گونه که اشاره شد این نحو تفسیر از عدالت‌گستری حضرت مهدی گرچه در متون و روایات به گونه‌ای اشاره شده اما در میان اهل تحقیق و اندیشه به نظر می‌رسد که حضرت امام خمینی در طرح و یا احیای این حقیقت همانند بسیاری از معارف دیگر مبتکر و پیش‌آهنگ است و شایسته است این اندیشه بلند او سبب شود که بزرگان اهل تحقیق این مسئله را در مباحث مهدویت بسط و گسترش دهند.

هنگام ظهور از کجا بدانیم او مهدی (عج) است؟

شاخصه های امام شناسی؛


در طول تاریخ افراد بسیاری بوده اند که مدعی این مقام شده اند لذا ائمه اطهار(علیهم السلام) در پاسخ به پرسش های شیعیان از ویژگی های امامت، شاخصه هایی را تبیین نموده اند که امکان تشخیص را برای شیعیان ممکن ساخته است

به گزارش صاحب نیوز به نقل از ندای اصفهان- حجت الاسلام مهران آدرویش/

هر چه که ارزشمند است و از جایگاهی خطیر برخوردار است “مدعیان تقلبی” نیز دارد؛ لذا با عنایت به جایگاه بلند امامت، افرادی به ناحق مدعی ارتباط با امام و یا حتی مدعی امامت می شوند. در طول تاریخ افراد بسیاری بوده اند که مدعی این مقام شده اند لذا ائمه اطهار(علیهم السلام) در پاسخ به پرسش های شیعیان از ویژگی های امامت، شاخصه هایی را تبیین نموده اند که امکان تشخیص را برای شیعیان ممکن ساخته است.

در این مقاله با عنایت به آیات و روایات به برخی از شاخصه های مقام امام مهدی (عج) اشاره می کنیم.

نشانه های امام در قرآن کریم:

۱- امام معصوم است: «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا» (احزاب ۳۳)

۲- امام هدایتگر است: «و آنان را امامانی قرار دادیم که به امر ما هدایت مى‏ کردند و به آنان انجام دادن کارهاى نیکو و برپاداشتن نماز و پرداختن زکات را وحى کردیم و عبادت کنندگان ما بودند» (اعراف ۱۸۰)

۳- امام از صبر و یقین برخوردار است: «وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّهً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُواْ وَکَانُواْ بِآیَاتِنَا یُوقِنُونَ» (سجده ۲۴)

۴- امام از علم کامل برخوردار است: «و کل شیء احصیناه فی امام مبین» ‏(یاسین ۱۱)

«تنزل الملائکه و الروح فیها باذن ربهم من کل امر» (القدر۴)

«إِنّآ أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهٍ مّبَارَکَهٍ إِنّا کُنّا مُنذِرِینَ * فِیهَا یُفْرَقُ کُلّ أَمْرٍ حَکِیمٍ» (دخان ۲ و ۳)

۵- ائمه علیهم السلام از افعال و نیات مردم آگاه هستند: «فَکَیْفَ إِذا جِئْنا مِنْ کُلِّ أُمَّهٍ بِشَهِیدٍ وَ جِئْنا بِکَ عَلى‏ هؤُلاءِ شَهِیداً» (نساء ۴۱)

«و قل اعملوا فسیری الله عملکم و رسوله و المؤمنون و ستردون الی عالم الغیب و الشهاده فینبئکم بما کنتم تعملون» (توبه ۱۰۵)

۶- وارثین زمین: «وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُواْ فِى الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ» (القصص۵)


نتیجه: بنا بر آیات فوق کسی که از او گناه یا خطا سر بزند (هر چند کوچک مثل تپق زدن؛ مثلا خواست بگوید حسن گفت حسین)، یا دعوت به زشتی ها و گمراهی بکند، یا کم حوصلگی و ناشکیبایی و شک و بی اطلاعی از باطن ها داشته باشد، یا نادانی و بی اطلاعی (ولو اینکه نتواند حتی یک مساله شرعی یا علمی و… را پاسخگو باشد)، یا بی اطلاع از افعال و نیات افراد باشد یا قدرت برتر جهان نباشد او نمی تواند امام زمان(عج) باشد.

نشانه های امام در روایات:

الف) نرم کردن سنگ در دست و مهر کردن آن:

ام سلمه از رسول خدا سوال نمود: وصی شما کیست؟ پیامبر اکرم فرمود: «سنگریزه اى به من بده»، من سنگریزه اى از زمین برداشته به او دادم. او آن را میان کف دستان خود نهاد و به هم مالید تا همچون آرد نرم شد، سپس آن را خمیر کرده از آن یاقوت سرخ پدید آورد و با انگشتر خود آن را مهر زد و نقش آن براى هر که مى دید آشکار شد. سپس آن را به من داد و فرمود: «اى ام سلیم! هر که تواند همانند این کار انجام دهد او وصى من است». پس درحالى که ایستاده بود، دست راست خود را دراز کرد تا آنجا که از بام هاى مدینه گذشت و دست چپ خود را پائین آورده و آن را به زمین نهاد، بدون اینکه خم شود. (فرهنگ جامع سخنان امام حسین علیه السلام)

ب) قدرت بر تکلم به تمام زبان ها حتی زبان حیوانات:

ابوبصیر می گوید: روزى به محضر مبارک امام موسى کاظم علیه السلام وارد شدم و عرضه داشتم: فدایت گردم امام چگونه شناخته مى شود و نشانه هاى امامت چیست؟ حضرت فرمود: «امام نشانه ها و علامت هاى بسیارى دارد: یکى آن بود که پدرم انجام داد» (جریان بینا شدن ابوبصیر توسّط امام صادق علیه السلام). «و دیگر آنکه آنچه از او در هر موضوعى سئوال کنند، جواب آن را بداند و بتواند پاسخ دهد، و با مردم از هر قبیله و نژادى و صاحب هر لغتى که باشند، سخن گوید و نیز زبان تمام حیوانات را مى فهمد و با آنها سخن مى گوید؛ و کسى که داراى این مزایا و اوصاف نباشد، امام نیست». (اصول کافى: ج ۱، ص ۲۵۵،ح ۷)

ج) جای انگشت بر سنگ:
عمر بن یزید می‎گوید: امام محمد تقی علیه السلام را دیدم. به آن حضرت گفتم: یابن رسول الله، نشانه امامت چیست؟
حضرت فرمود: «امام کسی است که توان چنین کاری را داشته باشد؛ (دست خود را بر سنگی نهاد و جای انگشتش بر آن ظاهر شد).»

د) نرم شدن آهن:
راوی نقل می‎کند: حضرت امام جواد علیه السلام را دیدم که آهن را بدون آنکه در آتش نهد می‎کشید و سنگ را با خاتم خود نقش می‎زد.

ه) از بین رفتن حکومت باطل:

«اذا قام القائم ذهب دوله الباطل»

و) نزول عیسی ابن مریم(علیهما السلام):

بر اساس دیدگاه قرآن کریم، حضرت عیسی حقیقتی است زنده که از شرّ صلیب یهود رهائی یافته و خداوند او را در مقام رفیعی جای داده است. آنچه از احادیث موثق بدست می آید این است که بازگشت آن حضرت در آخرالزمان در زمان ظهور مهدی موعود علیه السلام خواهد بود. معتبرترین منابع حدیثی اهل سنت که صحیح بخاری و مسلم باشد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم چنین نقل کرده اند: «کیف انتم اذا نزل ابن مریم فیکم و امامکم منکم»؛ چگونه خواهید بود زمانی که عیسی بن مریم در میان شما فرود آید در حالی که امام و رهبر شما از شماست.

جمله «و امامکم منکم» نشان می دهد نزول حضرت عیسی برای رهبری این امت نیست، رهبر امت از خود امت است، معلوم می شود رهبر امت شخصیتی است که بر عیسی مقدم است. گنجی شافعی نیز روایتی آورده است که نشان می دهد جناب عیسی علیه السلام پیشنهاد امامت جماعت را به خود آن رهبر بر می گرداند و می فرماید: این نماز برای آنکه تو امامت کنی بر پا شده است «انما اقیمت الصلوه لک»

ز) عدالت گستری:

امام باقر علیه السلام: پس از ظهور مهدی(عج) هیچ حقی از کسی بر عهده دیگری نمی ماند، مگر آنکه آن حضرت آن را می ستاند و به صاحب حق می دهد.

ک) بقیـه الله:

امام عصر علیه السلام بقیه الله است، باقیمانده سلسله حجج الهی است. در کتاب غیبت فضل ابن شاذان از حضرت صادق علیه السلام آورده است: آنگاه که قیام کند به کعبه تکیه می زند و ۳۱۳ نفر به گردش فراهم می آیند، اول سخنی که می گوید تلاوت این آیه است: «بقیه الله خیر لکم ان کنتم مؤمنین»، آنگاه می گوید: منم بقیه الله و حجت خدا بر شما. پس از آن هیچ کس بر او سلام نمی کند جز اینکه در هنگام سلام می گوید: «السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه».

نتیجه: بنا بر روایات فوق کسی که سنگ در دستش نرم نشود و نتواند آن را مهر کند، کسی که نتواند طول دست خود را گسترش دهد، کسی که نتواند کور را بینا کند، کسی که زبان یا لهجه ای یا زبان حیوانات را نداند، کسی که آهن در دستش نرم نباشد و جای دستش بر سنگ نماند، کسی که نتواند حکومت های ظلم و جور را ساقط کند، کسی که همراه با آمدن او (ولو با یک فاصله زمانی) عیسی علیه السلام نیاید، کسی که پشت سر او عیسی مسیح نماز نخواند، کسی که قدرت اجرای عدالت جهانی را نداشته باشد، کسی که ۳۱۳ نفر اشخاص خاص و قابل توجه او را همراهی نکنند، کسی که کوچکترین عدم تعادلی در او باشد و مثلا یک تیر را با یک میلیمتر فاصله در نقطه دیگری بزند و… امام زمان(عج) نیست.

نشانه های امام در کلام بزرگان:

۱- ابن عربی: بدان که ولایت فلک محیط بر عالم است و برای همین هرگز قطع نمی شود (رحیم لطفی، اثبات امامت و انسان کامل، فصلنامه انتظار ش۱۸، نقل از: فصوص الحکم، ص ۱۳۴)

۲- هر چه در عالم هستی است، در تسخیر انسان کامل است و او همۀ آنها را می داند (همان، فصوص الحکم، ص ۱۹۹)

۳- قیصری: قدرت بر میراندن و زنده کردن و امثال این امور، از نشانه های انسان کامل است (رحیم لطفی، اثبات امامت و انسان کامل، فصلنامه انتظار ش۱۸، نقل از: شرح القیصری، ص ۷۵)

۴- عبدالکریم جیلی: تصرف او بر اشیا از روی اتصاف و آلت و اسم و رسم نیست؛ بلکه (تصرفی واقعی) مانند تصرّف ما در سخن گفتن و خوردن و آشامیدن است. (رحیم لطفی، اثبات امامت و انسان کامل، فصلنامه انتظار ش۱۸، نقل از: الانسان الکامل، ص ۲۰۹)

نتیجه: کسی که محیط بر عالم هستی نباشد، عالم مسخر او نباشد، قدرت بر میراندن و زنده کردن نداشته باشد، قدرت بر تصرف بدون ابزار نداشته باشد، چیزی از نظام هستی بر او پوشیده باشد و حکمت حتی یک امر را نداند امام زمان(عج) نیست.

نشانه های امام زمان عج در ظاهر:

اوصاف ظاهری امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف از دو طریق به ما رسیده است؛ یکی از طریق روایاتی که از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه معصومین علیهم صلوات الله منقول است و دوم از اخبار کسانی که به شرف لقای آن حضرت نائل آمده اند.

در روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم چنین آمده است: مهدی از فرزندان من است {هنگامی که ظاهر می شود} چهل ساله است، چهره اش مانند ستاره درخشان است و بر گونه راست وی خالی سیاه رنگ است.

از دیگر مشخصات ظاهری آن حضرت؛ شاب مربوع (جوانی است میانه قد)، اجلی الجبینین (فراخ است پیشانی مبارکش)، حسن الوجه و نور وجهه یعلو سواد لحبته و رأسه (نیکو رو است و نور رخسارش چنان درخشان است که بر سیاهی موی سر و رویش غلبه دارد)، افلج الثنایا (میان دندان های مبارکش گشاده است)، کانه قطع قمر (مانند پاره ماه است)

بر اساس برخی روایات شکل و شمائل و خلق و خوی آن جناب به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم شباهت دارد، از ایشان روایت است:

* المهدی من ولدی اسمه اسمی و کنیته کنیتی، اشبه الناس بی خلقا و خلقا

مهدی از فرزندان من است، نام او، نام من و کنیه او همچون من {ابوالقاسم} است، از همه مردم در صورت و سیرت به من نزدیکتر است.

* و بالاخره در برخی روایات آمده است: «المهدی طاوس اهل الجنه»

و به ما آموزش داده اند که در مقام اشتیاق چنین زمزمه کنیم: «اللهم ارنی الطلعه الرشیده و الغره الحمیده و اکحل ناظری بنظره منی الیه و عجل فرجه و سهل مخرجه و اوسع منهجه و اسلک بی محجته»

بار خدایا، آن خورشید تابان و سپیده نمایان را به من نشان بده و دیدگان مرا به یک نگاه بر جمال او روشنی و قوت ببخش، فرجش برسان، قیامش آسان کن و راهش بر او بگشای و مرا بر طریق او بگمار.

نشانه های حتمی ظهور امام زمان(عج):

 در میان روایات فراوانی که در زمینه علامات ظهور مهدی موعود علیه السلام رسیده است، بر روی چند علامت تأکید شده و در روایات متعدد ذکر آنها به میان آمده است از جمله روایت زیر:

عن ابی عبدالله الصادق علیه السلام قال: «خمس قبل قیام القائم علیه السلام الیمانی و السفیانی و المنادی ینادی من السماء و خسف بالبیداء و قتل النفس الزکیه».

پنج حادثه قبل از قیام قائم علیه السلام رخ می دهد؛ ظهور یمانی، خروج سفیانی، اینکه منادی از آسمان ندائی سر می دهد، فرو رفتگی زمین در منطقه بیداء و کشته شدن نفس زکیّه.

سخن پایانی:

بنابراین نشانه های بسیاری بر صحت و درستی ادعای مهدی(عج) وجود دارد که با وجود آن، شناخت حضرت به آسانی قابل امکان است.

بعد از اطمینان از صحت ادعای آن حضرت بنا بر آیات وظیفه مومنین نسبت به دستورات حضرت فقط شنیدن و اطاعت است؛ «إِنَّمَا کَانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِینَ إِذَا دُعُوا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ لِیَحْکُمَ بَیْنَهُمْ أَن یَقُولُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» (نور ۵۱)؛ گفتار مؤمنان- وقتی به سوی خدا و پیامبرش خوانده شوند تا میانشان داوری کند- تنها این است که می گویند: «شنیدیم و اطاعت کردیم.» اینانند که رستگارند.

و وای بر کسانی که همچون شیطان ملاک را خود قرار دهند و اگر حضرت(عج) حکمی بدهد و با عقل ناقص آنان هماهنگ نباشد به جای اینکه خود را محکوم کنند حضرت را محکوم کنند، آنچنان که شیطان حکم خداوند به سجده بر آدم را برنتافت و از بهشت رحیم به جهنم رجیم ساقط شد.

«ما منتظریم»؛ بیانات جامع رهبر انقلاب درباره مهدویت برای نخستن بار منتشر شد

به همت حجت‌الاسلام ملایی؛


گروه دانشگاه: «ما منتظریم؛ خورشید مهدویت در منظومه فکری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای» عنوان کتابی است که به همت مدیرگروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت نگاشته شده و در آن بیانات مقام معظم رهبری پیرامون مهدویت در حوزه‌های مختلف گردآوری شده است.
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، کتاب «ما منتظریم؛ خورشید مهدویت در منظومه فکری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای»، شامل بیانات، پیام‌ها، نامه‌ها و مکتوبات معظم‌له در حوزه معارف مهدوی است که مربوط به ۴۰ سال یعنی از سال‌های ۱۳۵۳ تا ۱۳۹۳ است.
جمعه///«ما منتظریم»؛ بیانات جامع رهبر معظم انقلاب پیرامون مهدویت که برای نخستین‌بار به زیور طبع درآمد
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن ملایی، مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت در گفت‌وگو با ایکنا درباره موضوع نگارش این کتاب اظهار کرد: موضوع مهدویت که طی سال‌های اخیر رشد ویژه‌ای داشته و غیر از عموم مردم، مجامع علمی، فرهنگی و دانشگاهی را به خود جلب کرده، بدون تردید یکی از موضوعات بسیار مهم حوزه معارف دینی است، به گونه‌ای که اکنون بسیاری از رویکردهای سیاسی در فضای بین‌الملل، همچنین بسیاری از اندیشمندان دنیا به بحث‌های آینده جهان توجه ویژه‌ای دارند و بخش زیادی از تولیدات فرهنگی و هنری در دنیا به موضوع آخرالزمان و آینده جهان مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: با پیشینه‌ای که از دین اسلام داریم، در آیات و روایات معصومین(ع) درباره این موضوع مهم صحبت‌های زیادی در متون دینی وجود دارد و امروزه تعبیر از مهدویت اشاره به همین بحث و آینده و سرنوشت جهان است، اما از منظر دین، وقتی از مهدویت صحبت می‌کنیم، فقط از آینده جهان سخن نمی‌گوییم، بلکه از امامی حرف می‌زنیم که هم‌اکنون حیّ است و مدیریت پنهان دارد و ایشان با امدادهای الهی و البته زمینه‌های مردمی ظهور پیدا خواهد کرد و بشریت را از چنگال ظلم و بی‌عدالتی نجات می‌دهد و زمینه رشد را فراهم می‌کند و در این مسیر افراد و نهادها وظایفی بر عهده دارند.

این کارشناس مهدویت گفت: اساساً آینده‌نگری یک مسئله فطری است و نگاه کلان به آینده هم‌اکنون نیز مورد استفاده و راهبرد عینی برای فضای امروز ماست، همچنانکه آینده برای هر انسانی حائز اهمیت است و اگر به آینده خود  توجه نداشته باشد، هیچ کس تلاش یا کوششی نخواهد داشت، نگاه به آینده بشریت و روشن دانستن آن نیز برای جامعه و حکومت درس‌ها و موضع‌گیری‌های فراوانی دارد.

ملایی در پاسخ به این پرسش که انگیزه شما از ورود به مبحث مهدویت از منظر مقام معظم رهبری چه بود؟ گفت: ما با شخصیتی مواجه‌ایم که در دوران معاصر و همانند امام خمینی(ره)، علاوه بر آنکه فقیه و اسلام شناس است، در متن حوادث و رویدادهای جامعه قرار داشته و بالاترین مقام حاکمیت یعنی زعامت و رهبری یک کشور شیعی را نیز بر عهده دارد.

وی افزود: مجموع این‌ها باعث می‌شود تامل و درنگ بیشتری در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب داشته باشیم و بررسی کنیم، چه شاخصه‌هایی در نظام فکری ایشان وجود دارد که باعث شده انقلاب اسلامی را با همه دشمنان و موانعی که دارد، به این خوبی سامان‌دهی کند و تحلیل‌های درست و واقع بینانه‌ای نسبت به دنیا داشته باشد، به طوری که اندیشمندان سیاسی جهان را به شگفتی واداشته و گاهی اوقات با تمام دشمنی‌شان، فرزانگی و نگاه تیزبینانه ایشان را نمی‌توانند انکار کنند.

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت گفت: مروری بر اندیشه‌های مختلف مقام معظم رهبری، نشان می‌دهد مباحث مهدویت نه تنها جایگاه بسیار بلندی در نظام فکری ایشان دارد، بلکه به گونه‌ای است که جهت سامان‌دهی فعالیت‌های فکری و عملی ایشان بر مبنای مهدویت است. ایشان خود در یکی از سخنانشان فرمودند: «اگر مهدویت نباشد، معنایش این است که همه تلاش انبیاء(ع) و بعثت و زحمات طاقت‌فرسای آنان، بی‌فایده باشد». از طرف دیگر می‌بینیم که در جریان انقلاب اسلامی و پیش از آن، حضرت امام(ره) می‌فرمودند: «این انقلاب می‌خواهد برای آن حکومت جهانی زمینه‌سازی کند»، همین دیدگاه را در اندیشه‌های مقام معظم رهبری مشاهده می‌کنیم و این سخنان هر شخصی را وادار می‌کند یک بازخوانی و کنکاشی داشته باشد درباره اینکه شخصیتی که نه تنها در جهان اسلام و عالم تشیع، بلکه در جریان بین‌الملل تاثیرگذار است، به این مقوله بیشتر توجه دارد.

بیانات جامع رهبری پیرامون مهدویت که نخستین‌بار در قالب کتاب چاپ شد
وی ادامه داد: از بعضی دوستان مشاهده می‌کردیم که تصور داشتند مقام معظم رهبری در زمینه مهدویت صحبت‌های زیادی نداشته‌اند و فکر می‌کردند ایشان فقط در ایام نیمه شعبان و آن هم به صوت کلی صحبت‌هایی داشته‌اند، اما پس از بررسی‌ها متوجه شدیم نه تنها انبوه مطالب ایشان آنقدر زیاد است که قابل پیش‌بینی نبوده، بلکه سابقه تاریخی سخنان مهدویت ایشان، حتی به دوران پیش از انقلاب نیز می‌رسد، همین امر سبب شد که به عنوان فردی که چند سال در این حوزه توفیق خدمت داشته‌ام، به این مقوله نگاه خاصی را داشته باشم و یکی از آرزوهایم این باشد که منظومه‌های فکری مباحث مهدویت را در سخنان مقام معظم رهبری استخراج کنم. تقریبا نزدیک به دو سال روی این موضوع کار کردم و به شدت کمبود منابع در این حوزه داشتیم، هنگامی که بحث را آغاز کردیم، یک نرم‌افزار حدیث ولایت وجود داشت که از سال ۶۸ تا سال ۸۸ یا ۸۹ را در بر می‌گرفت و آن هم همه سخنان نبود یعنی تنها سخنان ایشان پس از نصب در مسئولیت رهبری را تحت پوشش قرار داده بود.

ملایی خاطرنشان کرد: به دنبال منابعی بودم که بتواند صحبت‌های رهبری را پیش از مسئولیت ایشان در مقام رهبری، یعنی پس از انقلاب تا رهبری ایشان و حتی پیش از انقلاب، شامل شود.

وی افزود: با توفیقات الهی و عنایت حضرت ولیعصر(عج) منابعی را به دست آوردیم که از سال ۱۳۵۳ تا پایان سال ۱۳۹۳ یعنی همان ایامی که مشغول نگارش کتاب بودم، شامل می‌شد. مباحثی به دست بنده می‌رسید که حتی یک چاپ بیشترنخورده بود و گاهی تنها سخنانی بود که معظم له سال ۶۰ یا ۶۱ در دانشگاهی در تهران مطرح کرده بودند که سپس به یک جزوه تبدیل شده و پس از آن دیگر چاپ نشد. در آن صحبت‌ها، ایشان مطالبی پیرامون مهدویت طرح کرده‌اند که این منابع جمع‌آوری شد . سپس با توجه به تخصص و اشراف نسبی بنده نسبت به موضوعات مهدوی، کلیدواژه‌های سخنان ایشان استخراج و فیش برداری‌ها آغاز شد، این فیش برداری‌ها صرفا به نرم‌افزار حدیث ولایت نبوده و نیز به صحبت‌های ایشان در نیمه شعبان محدود نبود. تلاش شد از تمام صحبت‌های معظم‌له برای تمام مخاطبان ایشان و منابعی غیر از آن نرم‌افزار استفاده شود، به طوری که در فهرست منابع خواهید دید، از ۱۵ منبع غیر از آن نرم‌افزار استفاده شده و خروجی کار بیش از دو ساله در قالب کتاب ارائه شد.

ملایی با بیان اینکه ممکن است برای برخی دوستان، پس از آنکه کتاب را مطالعه می‌کنند، این سوال مطرح شود که چرا این کتاب تا سال ۱۳۹۴ چاپ نشده و سال ۱۳۹۶ به عرصه چاپ رسیده، عنوان کرد: باید بگویم این به دلیل روند طولانی اخذ مجوز از وزارت ارشاد بوده که کتاب حتما می‌بایست پیش از چاپ به موسسه انقلاب اسلامی یعنی مرکز تنظیم و نشر آثار مقام معظم رهبری ارائه می‌شد و این رفت‌وآمدها و انجام اصلاحات درخواستی موجب شد چاپ کتاب پس از پروسه‌ای طولانی به سرانجام برسد که گاهی خسته کننده بود اما علاقه به مباحث مهدویت و ارادت به مقام معظم رهبری، دشواری‌ها را آسان می‌نمود.

وی با اشاره به روند کلی تدوین کتاب، افزود: برخلاف آنچه در سایر کتابهای چاپ شده از سخنان ایشان آمده و در ذکر بیانات رهبری تنها به تاریخ سخنرانی و مخاطب اشاره می‌شود، در این کتاب برای نخستین‌بار، برخی از منابع که در اختیار موسسه انقلاب اسلامی نبود را به عنوان پاورقی آورده‌ام و به نام کتاب و جلد صفحه آدرس داده‌ام.

طلیعه کامل مهدویت از منظر رهبری در حوزه‌های مختلف
مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به محتوای کتاب خود اظهار کرد: از حیث محتوای مطالب، کتاب به ۱۴ بخش تقسیم شده که تنظیم کتاب به این بخش‌ها و ۱۴ عنوان و زیرمطالب و گفتارها، سبب شد اکنون در ارتباط با بسیاری از حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی، سیاسی و صنفی پیرامون مباحث مهدویت صحبتی از مقام معظم رهبری داشته باشیم. در این بخش‌ها ابتدا به سه بحث مهدویت از جمله  مفهوم مهدویت اهمیت مهدویت و برکات آن پرداخته شد.

وی ادامه داد: بخش چهارم؛ امام مهدی(عج) شناسی با دو رویکرد است؛ نخست جایگاه امامت و مهدویت به صورت عام و دیگری بحث خصوصیات وجود مبارک امام زمان(عج) است که برای برخی جذاب بوده، یک بخش را نیز به غیبت امام(عج) و زیرمجموعه مباحث آن اختصاص دادیم.

ملایی افزود: بخش دیگر؛ انتظار و منتظران و صفات آنها، بخشی نیز به مهدویت و انقلاب اسلامی، بخشی دیگر ظهور و حکومت امام زمان(عج)، بخش دیگر؛ ادعیه و زیارات مهدویت که حاوی نکات بی‌بدیلی از مقام معظم رهبری است و بخش دهم به بحث مهدویت و آسیب‌ها اختصاص دارد که نکات بسیار زیبایی از معظم له در این‌باره آورده شده.

وی ادامه داد: بخش بعدی دشمنان مهدویت و ترفندهای آنها دردشمنی با امام زمان، بخش دیگر مراکز، مکان‌ها و افراد مرتبط با موضوع مهدویت آمده و یک بخش نیز به بایسته‌های پژوهشی و تبلیغی در حوزه مهدویت از منظر مقام معظم رهبری اختصاص دارد که برای علاقمندان پژوهش در معارف مهدوی حائزاهمیت خواهد بود. بخش نهایی کتاب شامل دعاها و نجواهایی است که مقام معظم رهبری در حین یا پس از سخنرانی‌ها و مکتوبات خویش ذکر می‌کردند.

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت گفت: در مجموع کتابی در حدود ۴۰۰ صفحه برای نخستین بار وارد بازار شد که منظومه‌های فکری مقام معظم رهبری را در طول ۴۰ سال در اختیار مخاطب قرار داده است. پیش از این کتاب، کتابچه‌هایی در این موضوع وجود داشت که به صورت مختصر و محدود و شاید در حد یکی، دو سخنرانی و یا تنها بخشی از صحبت‌های ایشان را آورده بودند. اما بسیاری از مشتاقان بحث مهدویت و صحبت‌های مقام معظم رهبری، طالب آن بودند که مجموعه‌ای منسجم و کامل از بیانات ایشان پیرامون مهدویت، به عنوان شخصی که رهبر انقلاب اسلامی است و این انقلاب را زمینه‌ساز ظهور می‌داند، در اختیارشان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه این مجموعه، می‌تواند طلیعه‌ای باشد که اندیشه‌های این رهبر فرزانه در حوزه مباحث مهدویت را در اختیار مردم قرار دهد، که کمتر به آن توجه شده است، ادامه داد: جا دارد از مسئولین و اساتید بزرگوار که مشوق بنده در بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج)، مرکز تخصصی مهدویت و همچنین انتشارات بنیاد بودند و با همراهی آنها این کار روانه بازار شد تا مردم از آن بهره کافی ببرند، قدردانی نمایم.

این کارشناس مهدویت خاطرنشان کرد: تقریبا سعی کردیم آنچه که در مباحث مهدوی در اندیشه‌های رهبری است در این کتاب بیاوریم، اما برخی از مباحث پسینی که بعد از تهیه این کتاب توسط معظم له ایراد شده، در حال تدوین بوده و ان شاءالله در ویرایش‌های بعدی این کتاب پس از اخذ مجوز، گنجانده خواهد شد.

یادآور می‌شود کتاب «ما منتظریم؛ خورشید مهدویت در منظومه فکری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای»، به همت بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود ع به زیور طبع درآمده و علاقه‌مندان جهت تهیه کتاب می‌توانند در قم به نشانی خیابان شهدا، کوچه آمار (۲۲)، بن‌بست شهید علیان پلاک ۲۶ (مرکز تخصصی مهدویت) و یا در تهران به نشانی خیابان انقلاب، خیابان قدس، تقاطع خیابان ایتالیا، پلاک ۹۸ مراجعه نمایند و یا با شماره تلفن ۸۸۹۹۸۶۰۰ با پیش شماره ۰۲۱ و ۳۷۸۴۱۱۳۰ با پیش شماره ۰۲۵ تماس بگیرند.